Seat comença a recollir el fruit de la gamma Cupra, la de més valor afegit de la firma automobilística. Les vendes de 109.700 cotxes d’aquesta marca, especialment del SUV esportiu Formentor amb més de 74.000 unitats fins al setembre, estan redreçant els números del fabricant de Martorell. La companyia del grup Volkswagen situa el rendiment positiu constant de Cupra com un factor clau del èxit, segons el president de Seat, Wayne Griffiths.
De seguir així, Seat preveu tornar a la rendibilitat a finals d’aquest any, després del saldo negatiu dels dos últims anys, 339 milions el 2020 i 256 milions el 2021. El favorable balanç de gener a setembre de 2022 apunten en aquest sentit donat que si no hagués estat per les despeses extraordinàries de 244 milions d’euros per ajustar l’estructura de l’empresa, la companyia hagués obtingut un benefici operatiu de 234 milions d'euros, contra unes pèrdues de 159 milions registrades en el mateix període de 2021. Així, el balanç a tancament de setembre passat ha deixar el resultat operatiiu en unes pèrdues de 10 milons d'euros. Fet que corrobora que el tercer trimestre de l’any ha estat el de la marcada recuperació: un benefici operatiu de 87 milions d'euros contra unes pèrdues de 133 milions comptabilitzades en el mateix període de l'any anterior.
El negoci de la companyia entre el gener i el setembre es va situar en 7.820 milions d'euros, cosa que es tradueix en una pujada del 7,7% en la comparativa interanual, mentre que les seves vendes mundials van baixar un 25,4%, fins a 292.000 unitats. L'escassetat global de semiconductors està limitant l’entrega de vehicles, tot i que la demanda es manté a l’alça, i ha estat el que va originar l’aplicació d’un nou expedient de regulació temporal d’ocupació (ERTO) a finals de setembre passat que afecta diàriament un mínim de 482 i un màxim de 1.276 treballadors fins al proper mes de juny.
Pel que fa a les despeses, Seat assegura que l'increment dels preus de les matèries primeres i l'energia van provocar un impacte negatiu, però que han vingut compensats per l’optimització en la gestió dels ingressos i la reducció dels costos.
El benefici de Volkswagen creix un 12,8%
Per la seva banda, el grup Volkswagen va aconseguir un benefici net atribuït de 12.253 milions d'euros fins al setembre, un 12,8% més que fa un any. El fabricant alemany va haver de reflectir en el tercer trimestre la depreciació de 1.900 milions d'euros després de finalitzar la col·laboració amb l'empresa de tecnologia de conducció autònoma Argo AI. La marca va registrar una xifra de negoci de 202.997 milions d’euros, amb un creixement del 8,8% entre el gener i el setembre. En aquest mateix període, el benefici operatiu va arribar a 17.097 milions (+22,5%), amb un marge sobre facturació del 8,4%. Per al conjunt de l’any, les previsions del consorci alemany preveuen situar el marge operatiu a la part superior del rang entre el 7 i el 8,5%.