Seat va guanyar 522 milions després d'impostos el 2024, un 4,7% menys que l'any anterior, per la reducció de l'ús de crèdits fiscals que quedaven disponibles, segons els balanços fiscals acollits a la comptabilitat espanyola. El benefici abans d'impostos va ser de 647 milions, un 4% més. Les xifres, comunicades per vicepresident de finances de Seat, Patrik Mayer, se sumen a "la tendència positiva que el grup va mostrant en els últims cinc anys", ha concretat.

El 2024, la filial espanyola de Volkswagen va aconseguir un nou rècord d'ingressos amb una facturació de 14.530 milions d'euros, l'1,4% més; i el benefici operatiu va marcar un altre rècord de 633 milions d'euros, un 1,3% més que el 2023. En la seva exposició, Mayer ha concretat que les marques Seat i Cupra van incrementar els seus lliuraments mundials en un 5%, fins a 612.000 cotxes.

L'últim exercici ha estat "un any molt difícil per al sector de l'automòbil i per a l'empresa Seat", amb "una gran pressió sobre els marges", ha destacat el president de la companyia, Wayne Griffiths, durant la presentació dels resultats a la fàbrica de Martorell (Barcelona). Griffiths ha insistit que "el 2025 no serà millor i que el grup haurà de ser encara més flexible". No obstant això, el grup treballa sobre la base d'unes favorables previsions "de continuar creixent, consolidant Cupra com a motor de rendibilitat i creixement a doble dígit." Però, el que més recel genera són els efectes dels aranzels a les importacions de Cupra Tavascan des de la Xina. "Si es mantenen com ha passat aquest any, no només perilla la rendibilitat del grup", perquè segons ha dit Griffiths, "l'impacte no és guanyar o perdre, sinó mantenir el negoci i l'ocupació".

Els aranzels al Tavascan posen al grup contra les cordes

Vinculada a aquesta circumstància, les xifres del grup revelen que la rendibilitat sobre les vendes es va mantenir estable en el 4,4%, el 2024, fet que Griffiths ha atribuït als aranzels pagats per les importacions de Cupra Tavascan des de la Xina. Sense aquesta penalització, el president de Seat assegura que s'hagués apropat al 5%. "El proteccionisme i els aranzels no funcionen perquè alenteixen el projecte cap a l'electrificació del sector a Europa", ha dit.

El president Griffiths ha recordat que la companyia fa cinc anys que inverteix en nous models per garantir la competitivitat del futur, amb una inversió acumulada de 5.400 milions a Martorell. També ha destacat el paper de la marca Cupra, des del seu llançament el 2018, i amb la que esperen arribar al milió de vehicles venuts a finals de 2025. "Cupra ha tingut un creixement extraordinari, hem creat una marca automobilística des de zero", que "és el motor de rendibilitat i d'èxit del grup Seat". Fins a l'actualitat, Cupra, amb 800.000 cotxes venuts, ha estat clau en la rendibilitat, augmentant el benefici per cotxe en un 35% des de 2019. D'altra banda, "la marca Seat és en plena forma, amb un creixement en vendes del 7,5% el 2024, assolint els 310.000 cotxes venuts".

La marca Cupra, que ha llançat 7 models al mercat en 7 anys, "compta ara amb una gamma completa de vehicles", ha exposat Griffiths mentre comentava que el nou model Cupra Raval es presentarà a escala mundial en l'IAA de Munic el setembre de 2025 i es llançarà al mercat en el primer trimestre de 2026. En el seu conjunt, "són models que permeten créixer i obrir nous segments de client" i "continuarem amb aquesta aposta, no ens conformarem", ha insistit.

Per la seva part, el vicepresident de finances ha exposat que Cupra va representar el 48% de la facturació -que va assolir més del 50% si se sumessin les activitats relacionades-, mentre que Seat, el 33%, Audi el 7% i les activitats relacionades, el 12%.

Per mercats, Europa va ser el 75% de les vendes, Espanya el 15% i la resta del món, el 10%, cosa que, segons Mayer, posa de manifest la necessitat de ser una marca global "amb una empremta geogràfica més resilient".

Rellançament de l'Ibiza i l'Arona

Per a la marca Seat, "que també està en forma" i "és clau a molts mercats", la companyia ha previst per a 2025 el restyling dels models Ibiza i Arona. "Són models que molt desitjats pels clients de la marca Seat", que tindran un nou disseny per continuar sent atractius.

I perquè, a més, la companyia considera que en un mercat on la demanda de cotxes elèctrics està estancada, "els models de combustió de Seat i Cupra continuaran fabricant-se fins a finals d'aquesta dècada".

D'aquí, la insistència de Wayne Griffiths en què "qui decideix al final és el client" i, per tant, "no fabricarem elèctrics en Seat, no serà la nostra prioritat fins que no surti rendible". En aquesta línia, ha apuntat que el moment arribarà quan pugi la quota de venda a Espanya de cotxes elèctrics, que ara és del 5%, i se situï "al 20, el 30 o el 40%".

El president de Seat ha subratllat que la companyia ha de "posar el focus" ara "en ser rendible" i en el llançament del seu primer vehicle elèctric el 2026, que es fabricarà a la planta de Martorell (Barcelona) sota la marca Cupra.

En aquest sentit, el president del grup ha reiterat el seu missatge a les administracions espanyoles i europees: "Anem tard". Ha demanat als líders que canviïn el seu discurs que s'apropin als consumidors per convèncer de l'electrificació, que estructurin ajuts fiscals per fomentar la compra i que s'inverteixi en el desenvolupament de les infraestructures de càrrega.