"La situació a les factories de l'automòbil espanyoles no és preocupant a curt termini, però hi ha una gran incertesa, per la qual cosa cal ser prudents i ser vigilants". Així resumeix l'actual situació de la indústria del motor a Espanya el responsable de política industrial de CCOO, Gerardo Cortijo. Això sí, deixant al marge el cas de la planta que la nord-americana Ford té a Almussafes (València), on la situació és delicada després que la direcció hagi presentat un pla amb 1.600 acomiadaments, dels quals un miler seran recol·locats el 2027. Tanmateix, el responsable de la política industrial del sindicat explica que la transició cap a l'electrificació de l'automòbil de les 11 instal·lacions que munten a Espanya suposarà situacions "vall" en els pròxims dos o tres anys, en les quals es poden produir reestructuracions de plantilles. Com ha quedat patent a Ford.

Per aquesta raó, els sindicats demanaran mesures especials al govern espanyol per transitar d'una manera no traumàtica cap a la transformació de les fàbriques cap a la nova mobilitat electrificada. L'objectiu és el 2026, quan els constructors de vehicles volen tenir les fàbriques llestes i els portfolis de models elèctrics aprovats, per arribar al 2035 amb els deures fets. No obstant això, l'aturada de les matriculacions dels cotxes electrificats (elèctrics cigars i híbrids endollables) ha fet escampar-se el nerviosisme entre els grans grups d'automoció que estan dedicant inversions milionàries per complir amb els terminis exigits per Brussel·les per deixar de vendre cotxes de combustió.

Els dos sindicats majoritaris al sector, UGT, amb un gran pes, i CCOO consideren imprescindible que el govern espanyol aprovi el Mecanisme Xarxa per al sector de l'automòbil en el seu conjunt, no només per a les fàbriques de cotxes, també per a les de components i les xarxes de concessionaris encarregats de vendre'ls. És un fet conegut i reconegut per les automobilístiques, que la fabricació dels models elèctrics precisa menys treballadors al que cal afegir l'arribada de la intel·ligència artificial a les cadenes de muntatge que substituirà els operaris en multitud de processos, especialment en el control de qualitat. Igualment, el manteniment d'un elèctric, en tenir menys components, serà més senzill, la qual cosa redundarà en menys ocupació als tallers. El que podria comportar ajustaments de plantilla si no s'adjudiquen més models a les fàbriques a Espanya.

Petició conjunta

Correspon al Consell de Ministres aprovar aquesta eina de caràcter laboral si, com diu l'Estatut dels Treballadors, quan en un sector concret s'"apreciïn canvis permanents que generin necessitats de requalificació i de processos de transició professional de les persones treballadores". Després de la seva aprovació, a finals de 2021, només s'ha aplicat una vegada, per a les agències de viatges.

Tanmateix, els agents socials poden prendre la iniciativa i sol·licitar al govern espanyol la posada en marxa del Mecanisme Xarxa. Així, la llei estableix que les organitzacions sindicals i empresarials més representatives en l'àmbit estatal podran sol·licitar l'activació del Mecanisme XARXA sectorial al Consell de Ministres. Fonts sindicals apunten que la sol·licitud cobra més força si va firmada conjuntament pels sindicats i les patronals. A tal finalitat, s'han mantingut contactes discrets, per intentar sumar les patronals dels fabricants de cotxes (Anfac), de components (Sernauto) i de concessionaris (Faconauto).

Aquests últims, a priori menys interessats, estarien a l'expectativa de veure què proposen els representants dels treballadors. UGT i CC.OO., a través dels mitjans de comunicació, han mostrat el seu interès per l'aprovació del mecanisme, igual com la Generalitat Valenciana per donar un paraigua legal a Ford per accedir a ajuts públics de caràcter laboral. Tanmateix, fonts dels agents socials reconeixen que no s'ha fet la petició formal als ministeris de Treball ni de Seguretat Social, per la qual cosa continuen els contactes discrets.

Reforma laboral

El mecanisme Red, creat amb la reforma laboral a semblança dels expedients de regulació temporal d'ocupació (Erte) utilitzats durant la pandèmia, s'ha ideat per ajudar els sectors en transformació estructural a mantenir l'ocupació. Aquest mecanisme suposa el pagament de prestacions d'atur i la bonificació de la Seguretat Social per als treballadors, així com mesures de formació i requalificació, i altres que es considerin oportunes. El que implica un elevat cost per a l'erari, com ja va succeir amb les Ertes de la covid.

Per aquesta raó, el mecanisme Red s'aprova en Consell de Ministres a proposta dels ministeris de Treball, de Seguretat Social i d'Hisenda. Una vegada aprovat, les empreses del sector que el considerin necessari, podran demanar al Ministeri de Treball, d'acollir-se als ajuts. A canvi, s'han de comprometre que no es redueixi l'ocupació en els dos anys que pot durar el mecanisme, ni els sis mesos següents.

Altres mesures

Si el Mecanisme Xarxa és, en primer lloc, en la llista de mesures que els sindicats demanen per ajudar la indústria del motor en els pròxims dos o tres anys, n'hi ha d'altres. La segona, la prolongació de l'actual contracte de relleu que està en debat a la taula de les pensions oberta per la Seguretat Social. La tercera mesura es deriva de l'aprovació de la Llei d'Indústria, en fase d'elaboració per part del Ministeri d'Indústria de Jordi Hereu, que establiria les bases per a possibles plans de reestructuració industrial en zones en problemes.

Però de moment, la situació de les 11 fàbriques sembla assegurada a curt i mitjà termini, deixant al marge la valenciana de Ford:

En el grup Volkswagen. La planta que Seat té a Martorell està a ple rendiment, amb rècords històrics de producció, encara que en espera que el grup alemany assigni, almenys, un altre model elèctric més, a més dels 2 ja aprovats. Igual li passa a la navarresa que Volkswagen té Landaben que, com Seat, ha d'afrontar una forta inversió per adaptar una de les seves línies per muntar elèctrics.

Grup Stellantis. Les tres fàbriques (Madrid, Saragossa i Vigo) que té el grup a Espanya són de les més avançades en l'electrificació, perquè les seves línies de muntatge permeten treure cotxes de combustió o elèctrics conjuntament. No obstant això, la saragossana de Figueruelas podria perdre una de les seves línies, però poques són les plantes del grup que segueixen amb 2 línies. Una d'elles serà la de Vigo que, juntament amb Martorell, són les més grans d'Espanya i de les més grans d'Europa, amb una capacitat de 550.000 cotxes a l'any. No obstant això, el grup vol implantar cadenes específiques per als elèctrics, per la qual cosa hi ha incògnites per a l'any 2026.

Grup Renault. Les plantes de Palència i Valladolid tampoc no tenen grans preocupacions a curt i mitjà termini, després del pla d'hibridació que les ha adjudicat 5 models. Encara que, igual com les de Stellantis, han de decidir on s'assignaran els nous models elèctrics i, tot apunta, que tindran prioritat les factories franceses: per alguna cosa, el govern gal és un dels principals accionistes. La planta de Sevilla, que es dedica a motors de combustió i caixes de canvis, té un futur més incert a compte d'un reciclatge. La producció de vehicles al polo d'hibridació de Renault Group, que engloba les factories de Palència i Valladolid, va ascendir a 302.300 vehicles l'any passat, un 18% més que el 2022. Un de cada deu cotxes del grup puja a Espanya.

Ford. Almussafes és la instal·lació fabril espanyola en més risc. Fa una mica cosa més d'any i mig, Almussafes va ser designada per als elèctrics a Europa, davant una planta alemanya de la marca; però la nord-americana ha fet marxa enrere i ha parat el desenvolupament de l'electrificació a Europa. A canvi, ha promès l'arribada d'un híbrid endollable el 2027.

Mercedes i Iveco. Les altres dues marques que munten a Espanya tampoc tenen grans problemes a curt termini. En la hibridació, la factoria de Vitòria -en la qual Mercedes construeix furgonetes- té adjudicats ja diversos models elèctrics, i la d'Iveco de Valladolid, també de furgonetes, té assegurada la eDaily.

Ebre-Chery. La planta barcelonina d'Ebre, l'antiga Nissan, està arrencant, però ja té garantits 4 models (2 d'Ebre i 2 de Chery) a qui s'afegiran un altre d'Ebre i la versió elèctrica de l'Omoda 5 del productor xinès. En qualsevol cas, el seu pla estratègic neix al món de l'electrificació.