Malgrat que 2022 ha estat un any "positiu" per al sector turístic, amb un estiu que en algunes zones va aconseguir xifres prepandèmia i una tardor millor de l'esperat, l'increment de costos d'entre un 25% i un 27% de mitjana respecte a 2021 ha llastrat els balanços i ha posposat la recuperació a 2023. Així ho ha assenyalat el president de la mesa del Turisme, Juan Molas, que ha avançat que per a l'any que ve la "sorpresa positiva" pot ser la recuperació abans del que es preveu del mercat *MICE (congressos, reunions, esdeveniments i viatges d'incentius), amb un "gran Fitur" i un Mobile Word Congress que ja mostra un "ritme molt bo de vendes".
De cara a 2023, el sector, que enguany ha augmentat els seus preus entre un 8,5% i un 9%, s'enfronta al repte de mantenir la relació entre preus i servei i potenciar l'equilibri entre la rendibilitat, la qualitat i el servei, així com al de redissenyar la formació i les condicions d'ocupació.
Molas, que ha presidit aquest dimarts l'última Assemblea General de la Mesa del Turisme d'enguany, ha dit que espera que la ministra Reyes Maroto "deixi solucionat", abans d'abandonar el càrrec per a concórrer a les eleccions a l'Ajuntament de Madrid, la consecució d'un PERTE turístic. També ha insistit en la seva demanda que la màscara deixi de ser obligatòria en el transport aeri i en el transport públic, la qual cosa al seu judici indueix a l'alarma entre els turistes i afecta a la competitivitat amb altres destins europeus.
Unes altres de les reivindicacions que el sector ha traslladat a la ministra són la creació d'un ministeri únic de Turisme, la reducció de l'IVA al 10% per als cotxes de lloguer i una solució definitiva per a les cues de passatgers en els controls de passaports dels aeroports espanyols.
Després de manifestar la seva preocupació per l'afectació que podria tenir de cara a Nadal la vaga convocada per CCOO en els aeroports, Molas ha dit que no entén que aquest conflicte no s'hagi solucionat abans i ha confiat que s'arribi a un acord que permeti el seu *desconvocatoria. També ha explicat, de cara a un futur presidit per la "incertesa" que el preocupa el mercat alemany, que ara compra "a última hora", i que Espanya ha de tenir en compte la presència de nous destins, com el Marroc, Cap Verd, el Senegal i Albània, sense oblidar el Carib i Turquia, un dels seus grans competidors.
Per a la ministra d'Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, l'important és que el sector abordi el procés de "transformació" i "modernització" que ja necessitava des d'abans de la pandèmia, per a això ha recordat que el Consell Assessor de Turisme està elaborant una Estratègia de Turisme Sostenible a 2030. Maroto, que ha intervingut en l'assemblea, ha destacat que, malgrat la incertesa, Espanya tancarà l'any amb "xifres extraordinàries, molt pròximes a les de 2019 i amb una despesa superior, pròxim al 97% dels nivells de prepandèmia". Segons ha assenyalat, al llarg de l'any s'ha reforçat el "turisme de qualitat, amb una major despesa i més nits estada, i aquesta ha de ser el full de ruta per a la consolidació d'un nou model". També ha subratllat que el Govern ja ha mobilitzat 1.800 milions d'euros dels fons europeus en inversió en patrimoni natural, cultura, millora de destins pioners de sol i platja i diversificació de l'oferta.
Barcelona-El Prat supera els 3,2 milions de passargers a novembre
Bona mostra de que el sector s'apropa a les xifres prepandemia son les dades sobre arribada de turistes als aeroports. L'Aeroport de Barcelona-El Prat va registrar 3,24 milions de passatgers durant el mes de novembre passat, el que suposa una recuperació del 88,3% del trànsit de viatgers del mateix mes de 2019.
Segons les dades que Aena, del total de passatgers, 2,28 milions van ser internacionals --el 87,2% respecte a novembre de 2019--, i 0,94 milions van ser nacionals --el 89,9% de 2019--, segons un comunicat d'Aena aquest dilluns. Durant els primers 11 mesos de l'any, va registrar més de 38,3 milions de passatgers, un 78,2% dels quals va haver-hi en el mateix període de 2019.
Respecte a les operacions, l'Aeroport de Barcelona va gestionar 21.788 moviments comercials, un 87,4% en relació al mateix mes de 2019, dels quals 6.512 van ser vols nacionals --el 87,8% en comparació amb fa tres anys--, i 15.059 internacionals, el 86,7% de 2019. Quant a la càrrega, el mes passat es van transportar 13.306 tones de mercaderia, una recuperació del 82,6% en relació amb novembre de 2019, aconseguint les 143.381 tones en el que va d'any.
L'Aeroport de Girona-Costa Brava va registrar aquest novembre 14.434 passatgers, una recuperació del 31,1% del mateix mes de 2019, i supera el milió d'usuaris, el 68,6% dels onze primers mesos de 2019.