La centenària companyia Semillas Fitó, fabricant de llavors hortícoles, és una empresa familiar catalana que, enfortint els esforços en innovació i internacionalització, ha elevat el negoci als 122 milions d'euros el 2023. Un pla de creixement que no cessa i que s'intensificarà amb el repte d'assolir els 140 milions el 2026. La companyia, que acumula un 10% de mitjana de creixement en els últims tres anys, aboca cada any a R+D un 25% dels ingressos per llançar al mercat noves varietats, "poden ser entre 20 i 30 llavors noves, segons l'èxit de la recerca".
Aquests treballs es fan a deu centres ubicats a Cabrera i Almeria (Espanya), Sicília (Itàlia), Antalya (Turquia), Culiacán (Mèxic), Bangalore (Índia) i Florida (EUA), per a llavors hortícoles, i a Lleida i Don Benito (Espanya) i Delley (Suïssa), per a grans cultius. Posteriorment, experimenta en els camps de cultiu propis o arrendats que també tenen repartits per tot el món, en zones estratègiques com Múrcia i Almeria, Turquia, Sicília, l'Índia, Xile, Mèxic o el Marroc, entre altres.
L'increment de les vendes de 2023 ha vingut donat, en prop de la meitat dels ingressos, per l'actualització dels preus de venda i la resta per l'augment real del volum de llavors comercialitzat, en les seves quatre línies de negoci. Les varietats hortícoles han crescut un 14,1% respecte de 2022 i han reportat pràcticament 78 milions d'euros, el 64% del total. Mentre, la venda de llavors de gran cultiu -blat de moro, gira-sol, farratgeres- s'ha incrementat un 37,9%, amb 26,9 milions; la línia d'àrees verdes -bàsicament gespa- ha facturat 16,5 milions amb una alça del 15,4%, i la gamma de llavors adreçades al client final s'ha venut un 11,1% més fins als 3 milions d'euros.
La companyia té previst seguir en aquestes línies de creixement el 2024, encara que amb un increment més moderat del 9% anual a causa de la inestabilitat que es viu a l'Orient Mitjà, els descensos dels preus, la sequera i les dificultats en el transport mundial, ja que el 70% dels ingressos provenen de l'exportació a 90 països. Bàsicament de l'arc mediterrani i Llatinoamèrica.
Entre les cinc primeres del món
Semillas Fitó va entrar "tard" a l'exportació, "cap a finals dels anys noranta del segle passat coincidint amb la incorporació de la cinquena generació de la família Fitó" i amb "l'encertada decisió de centrar-nos en l'elaboració de llavors hortícoles de flor, és a dir, tomàquet, pebrot, albergínia, meló, síndria, carabassó, cogombre i lleguminoses -com la fava o la mongeta-", segons explica un dels seus membres, l'actual president del grup, Eduard Fitó. A hores d'ara, aquella aposta els ha convertit en una de les cinc primeres marques de llavors del món en aquest nínxol de mercat i estan entre les 11 primeres corporacions fabricants de llavors al món, afegeix.
L'equip de professionals de Semillas Fitó, que té la seu central a les instal·lacions del Poblenou de Barcelona, supera les 800 persones arreu del món, de manera que més de la meitat estan fora de Barcelona, i un 37% del total estan vinculades a les feines d'innovació. "Tenim deu centres de recerca i camps de cultiu a diverses localitzacions del món perquè el que hem d'aconseguir és que la producció de llavor per a cada varietat es pugui subministrar els 12 mesos de l'any, perquè en funció d'on estigui ubicat el pagès, de la climatologia de la zona i de les preferències que tingui per als seus cultius, Semillas Fitó ha de garantir-li una solució", manifesta Eduard Fitó. Això implica molts anys d'investigació: en un procés normal es triga entre 5 i 10 anys en trobar una nova varietat i això es tradueix en un milió d'euros d'inversió. Però el resultat és exitós. Semillas Fitó és l'artífex, entre moltes altres, de la varietat de tomàquet Monterosa.
"Treballem per a tota la cadena de valor alimentària", diu en esmentar que tenen més de 500 varietats i que produeixin 1.000 milions de llavors hortícoles a l'any, que s'obtenen a Premià de Mar i Llavaneres, a Barcelona, i a Xile. Un altre emplaçament important és el de Barbens (Lleida) per a l'envasatge -que també es fa a Poblenou- i perquè hi ha la plataforma logística.
Per a gestionar l'exportació, el grup té 11 filials i personal fix a un total de 19 països dels quatre continents. Pròximament, "obrirem una filial a Egipte, perquè ara mateix la zona EEMEA -Europa de l'Est, Orient Mitjà i Àfrica- la servim des de Jordània, i ens cal una filial".
Solucions i beneficis des del camp al client final
Semillas Fitó defensa "la seguretat alimentària i el benestar ecològic -sense abús de fertilitzants ni fitosanitaris- entesa no com a food critics sinó com a food safety, que tant s'aconsegueix amb l'agricultura convencional ben portada com amb l'agricultura ecològica", argumenta el president del grup. Fitó afegeix que l'objectiu és aportar solucions i beneficis al camp i al consumidor final, donant resposta a problemes reals dels productes que es poden trobar al mercat.
D'aquí els esforços en recerca i innovació per trobar noves varietats vegetals que siguin més productives i més resistents a malalties. "Per garantir l'alimentació del futur cal produir més amb menys recursos, perquè no ens oblidem que tampoc hi ha tantes hectàrees conreades arreu del món", considera. Des de Semillas Fitó "alimentem a Espanya i a tot Europa amb menys hectàrees i menys ús d'aigua", recorda. De cara a futur, la marca Fitó tindrà varietats que contribuiran activament en la reducció de la petjada ecològica. Aquestes varietats a més d'altament productives seran tolerants a situacions estressants com la sequera i la salinitat, i tindran una més gran durabilitat en els estants dels supermercats.