La coneguda com la generació sènior, aquells que tenen més de 55 anys, comença a perdre l'interès pels plans de pensions, malgrat ser per excel·lència el producte estavella per a l'estalvi de cara a la jubilació. A Espanya hi ha 16 milions de persones que se situen en aquesta franja d'edat, segons l'INE, i només 8 milions ho té contractat. El 19% del total. La xifra ha baixat l'últim any en un 5% pels ajustaments que el Govern ha anat fent des de 2020, que han fet que ja no tingui tants avantatges fiscals com abans.
Els subscriptors de plans de pensions individuals es podien desgravar fins a 8.000 euros en la declaració de la renda fa dos anys, però la fiscalitat va baixar fins als 2.000 euros l'any passat i ara ha tornat a baixar a 1.500 euros segons va anunciar la ministra d'Hisenda, María Jesus Montero a l'octubre i ja recullen els nous Pressupostos Generals de l'Estat. Així ho recordava Juan Fernández Palacios, director del Centre d'Investigació Ageingnomics durant la presentació del Tercer Baròmetre del Consumidor Sènior.
"Si les condicions empitjoren (i cada vegada pots desgravar-te menys en l'IRPF) hi continuarà havent menys gent interessada. Aquesta és la prova del que, des del sector de fons de pensions i assegurances, s'ha dit", afegia. Palacios valora que s'estiguin potenciant els plans de pensions d'empreses (s'ha elevat i es podrà desgravar fins a 8.500 euros) però no a costa dels individuals. "L'empitjorament dels plans individuals ha fet que els ciutadans no vulguin contractar-los", insistia.
El Baròmetre del Consumidor Sènior elaborat per la Fundació Mapfre i Google també posa en relleu que l'últim any ha baixat la capacitat d'estalvi dels majors de 55 anys atès el context d'alta inflació de preus. Gairebé un 60% d'ells no aconsegueix estalviar aquest 2022 davant un 48% que ho feia l'any passat i un 56% el 2020. A més de caure la taxa d'estalvi, augmenta el suport econòmic que donen als seus familiars.
"Som al pic, és l'any que més sèniors ajuden a familiars, 6 de cada 10 ho fan", destacava Iñaki Ortega, codirector de l'informe. En concret un 63% de la població sènior espanyola ajuda econòmicament membres de la seva família o persones del seu entorn proper, la qual cosa suposa un increment significatiu respecte a 2021 quan ho feia un 43%. Els que tenen entre 61 i 70 anys són els que més ho fan.
L'alta inflació (que a l'estiu va arribar a l'11%), el risc de recessió, la pujada de preus de l'alimentació i de l'energia, ha fet que aquest col·lectiu comenci a estar insegur respecte a la seva situació econòmica. "Davant l'optimisme d'altres ocasions, la majoria sent ara que el preu de l'energia i els aliments posen en risc el seu estil de vida", agrega.
En concret, un 74% declara sentir-se preocupat per les despeses d'energia, gas i altres subministraments. Un 55% per l'alimentació i un 30% per l'habitatge, sent aquests tres els principals motius d'inquietud entre els sèniors. En general, més de la meitat es mostra insegur respecte a la seva situació econòmica, sent aquest percentatge més alt entre les persones d'entre 55 i 60 anys (64%) i les classes actives (61%) segons el Baròmetre.
Quant a les càrregues hipotecàries o de préstecs. L'informe diu que un de cada quatre paga actualment algun préstec i en dos de cada tres casos el seu pagament en suposa menys del 30% dels ingressos percebuts. Respecte als segurs que aquestes persones contracten, el percentatge continua sent molt alt, 96% (dos punts menys que el 2021) i la pòlissa més contractada continua sent l'assegurança de llar (82%), seguida del d'automòbils (73%) i defuncions (56%).
La pandèmia accelera la digitalització dels sèniors
També en aquesta presentació, José María Pérez, director d'assegurances a Google Espanya posava en relleu com els majors de 55 anys han adoptat "de manera massiva" l'ús dels canals digitals des de l'inici de la pandèmia. "Espanya és un país molt més digital del que la gent pensa", dels 16 milions de sèniors que hi ha 11 milions fan ús constant d'Internet, 2 milions més que en 2020 i gairebé el doble que el 2017, segons dades aportades per Google a través de les seves recerques.
Aquest col·lectiu utilitza la tecnologia de forma freqüent, principalment per llegir la premsa (43%), realitzar consultes i operacions bancàries (37%), veure contingut online en plataformes multimèdia (36%), escoltar la ràdio (28%) i publicar continguts en alguna xarxa social (19%). Segons Google, és més probable trobar persones al dia de les últimes notícies entre els majors de 55 anys que en la resta d'edats.
Quant a les xarxes socials, l'informe destaca que 10 milions utilitzen habitualment YouTube, Facebook i WhatsApp, 9 milions Gmail i 6 milions Instagram. "Utilitzen aquestes plataformes i tornen a elles de forma recurrent", assegura el de Google.