Shein no és només una marca de moda, també és un marketplace que permet a empreses locals vendre productes a la seva plataforma. Les espanyoles van començar a fer-ho a l'estiu, sent firmes com Hawkers, Create, Caravan o Porronet de les primeres a estrenar-se en aquest nou canal de venda. Ara ja són setanta i la multinacional aspira a assolir les 200 el pròxim exercici.
Així ho ha posat en relleu Carmen Cuadrado, responsable del marketplace de Shein a Espanya, en una entrevista amb ON Economia, on explica que el 2023 la companyia va passar de ser una plataforma de comerç online a un marketplace obert a tercers que ja és present als Estats Units, Brasil, Mèxic, Regne Unit i vuit països d'Europa, incloent-hi Espanya.
Però Espanya és precisament el mercat on més estan creixent. De les 100 companyies que venen en el seu marketplace europeu, 70 són espanyoles. Les últimes a unir-se han estat la firma sevillana de moda Spagnolo, els productes de cuina San Ignacio, el grup de perfums DeRuy o l'empresa de ganivets Arco. Per a 2025, Shein espera "duplicar o triplicar" la xifra de players espanyols que venen a la plataforma. "L'any que ve hauríem de tenir almenys 200 marques venent en el marketplace", assenyala Quadrat, que a més explica que no tota mena d'empreses poden vendre en aquesta plataforma.
"Hi ha part del petit comerç que no pot optar al marketplace perquè potser no té un certificat de compra i és complicat detectar si el producte és veritable o no. Hi ha comerços que compren a un distribuïdor i ells a la marca (Shein). Però l'empresa mitjana i gran pot entrar i un distribuïdor de cert volum que tingui connexió directa amb les marques, també".
Shein prioritza les marques de llar, joguines i bellesa
En qualsevol cas, Shein està prioritzant les categories que creuen que funcionaran millor. Per exemple, alimentació és un sector amb què no treballen, tanmateix, les marques de llar, joguines i cosmètics són ara una prioritat perquè és el que més es demanda a Europa i sobretot a Espanya. "Prioritzem les categories on veiem que la demanda supera l'oferta per intentar que les marques que arribin a la plataforma tinguin èxit des del primer moment.
El creixement de demanda de productes de la llar i joguines "és una tendència europea en general, però Espanya lidera el creixement", assegura la directiva. Per això volen continuar potenciant aquestes categories, a més de la de bellesa, on hi veuen "potencial". Shein creu que marques espanyoles com a Bella Aurora o L'Oréal haurien d'aproximar-se en algun moment a la plataforma. També revela que la venda de calçat està creixent molt al canal online i hi ha molta oportunitat a Shein.
La responsable del marketplace de Shein a Espanya assegura que les empreses aconsegueixen tres beneficis quan comença a vendre a la seva plataforma. El primer és la cobertura geogràfica, ja que permet que "una societat espanyola pugui vendre a vuit països a la UE". En aquest sentit, explica que vendre a Amazon obliga a obrir un compte per país i això a nivell operativitat genera vuit integracions en comptes d'una, com passa a Shein, per la qual cosa és "molt més complicat".
En l'àmbit usuari, Shein té un target molt definit i això ajuda la marca a saber a qui s'adreça. El 70% de les compres les realitzen dones d'entre 18 i 35 anys. "Hi ha poquíssimes plataformes amb aquestes quotes, Amazon és més masculí, les seves categories més top són electrònica i esport, nosaltres som més bellesa i moda". I un tercer avantatge, apunta, és el fort creixement que està experimentant Shein. A més de tot això, Cuadrado assegura que Shein té la comissió "més baixa del mercat", un 10% en comptes del 15% d'Amazon, el 20% de Zalando o el 30% d'El Corte Inglés.
Shein compleix dotze anys
Shein porta més d'una dècada vigent (abans el seu nom era 'She Inside') però el seu veritable boom s'ha produït en els últims anys. El 2022 va ser la marca més buscada del món i actualment fins i tot estudia la seva sortida a Borsa. El seu primer mercat en vendes és els Estats Units i dins d'Europa, Espanya es disputa el tercer lloc amb Itàlia.
"Tenint en compte que Itàlia té 20 milions més de persones, Espanya té una gran posició", comenta la directiva. Els dos primers mercats europeus són Alemanya i França. L'èxit de Shein ve del seu model de producció, tan sols llancen al mercat 100 peces i proven. Si agrada als consumidors, produeixen més i si no es deixa de fabricar, així "democratitzen" la moda i eviten desaprofitament "la qual cosa és bona per al medi ambient i redueix costos, i això beneficia el consumidor."
Aquest aprenentatge l'apliquen sobre les empreses que venen a la seva plataforma, als qui ofereixen un especialista que els assessori i els vaig guiar al començament. "Un seller mai no entra sol, sempre hi ha un mànager que li acompanya en el llançament per donar-li visibilitat".
A Espanya, Shein no tem Inditex i a més creu que ambdues companyies han de conviure perquè es complementen. "Ells són fast fashion i nosaltres only means fashion. No fa mal, convivim i tenim un perfil d'usuaris diferents. Ells tenen un preu més alt perquè estan elevant el seu posicionament i nosaltres fem accessible a tots la moda. Som complementaris al mercat", conclou la responsable del marketplace de Shein a Espanya.