La mateixa Movistar ha avisat d'una estafa que ja porta un quant temps circulant, però ha anat creixent en els últims temps. La forma de procedir, el modus operandi és bàsicament el mateix. Es posen en contacte amb l'usuari, dient que són de la seva companyia de telefonia, i informant-lo de la necessitat de canviar el seu router per un altre. El motiu és que l'actual router s'ha quedat obsolet per la implantació de la tecnologia 5G a la zona i de no procedir al canvi, en un termini d'un mes l'usuari es quedarà sense servei d'internet.

Un router gratis com a esquer

Segons indiquen el cost del canvi de router oscil·la normalment entre 90 i 170 euros, i a més cal comptar amb un presumpte compromís de permanència que sol ser d'un any. Davant de la negativa del client, se l'adverteix del tall del servei... però a continuació, i en consideració a la seva antiguitat, se li ofereix una promoció especial, en la qual el canvi de router és gratuït, i a més s'aplica una tarifa millor, amb el que pagaràs menys. Ara bé, resulta que aquesta promoció és en una altra companyia que no és la mateixa de la qual l'usuari és client, però segons el comercial, és perquè és "aquesta promoció per antiguitat s'aplica a través d'una marca blanca de la companyia", donant a entendre que és una altra empresa del mateix grup o una de les seves filials... però és un engany, i malgrat el que diguin, simplement t'estan entabanant per sense adonar-te'n, canviar-te de companyia.

Si acceptes aquesta "formidable promoció", el que estàs fent és donar permís per realitzar la portabilitat que iniciarà el canvi de companyia. Et diran que et trucaran per concretar la data en la qual es desplaçarà el tècnic per a la instal·lació del router a casa teva... però aquesta trucada ja la realitzarà la nova companyia per completar l'alta i la instal·lació de la fibra.

Qui està darrere?

L'engany pot afectar usuaris de diferents companyies. I normalment qui és darrere no és l'operadora, sinó que sol ser l'empresa subcontractada la responsable de recórrer a aquests estratagemes, mentre que la companyia, que sí que es beneficia d'un nou client, ignora els mètodes pels quals ho ha aconseguit (o li va bé ignorar-los, esmentes el resultat sigui que incrementa el nombre de clients...).

Què pot fer el consumidor?

El primer és desconfiar si es rep una trucada d'aquest tipus, tant si indiquen la necessitat de canviar el router com si t'informen d'una pujada dràstica de la tarifa. A més, has de tenir en compte que qualsevol modificació contractual ha de ser informada per escrit amb una antelació mínima de 30 dies. Davant de qualsevol oferta, sempre és aconsellable verificar amb la teva companyia si aquesta informació és real, per exemple trucant directament als telèfons d'atenció al client de la companyia.

Si ja ha estat víctima d'aquest engany denuncia-ho i comunica a la policia aquest frau. És recomanable també posar una reclamació en la nova companyia perquè investigui l'ocorregut i parlar amb la teva antiga operadora exposant-lo l'ocorregut i la teva intenció de tornar amb les mateixes condicions que tenies.

Mai no donis el teu DNI ni dades personals per telèfon si no estàs segur d'amb qui estàs parlant. Si ja has contractat una tarifa amb la nova operadora, sempre pots tornar enrere, és l'anomenat dret de desistiment: en contractar qualsevol servei per telèfon o per internet s'atorga el dret de desistiment durant 14 dies naturals. És a dir, en aquell termini podem fer-nos enrere sense donar més explicacions.

Però aquest dret té excepcions i una d'elles és essencial en matèria de telecomunicacions: una vegada que el contracte ha començat a executar-se es perd el dret de desistiment. En aquest cas, s'entén que el contracte s'ha posat en marxa en el moment en què l'empresa ens envia un tècnic a casa per fer una instal·lació del router. Si no volies canviar-te i prefereixes tornar a la teva antiga companyia fes-ho abans de 14 dies... i no esperis que es produeixi la instal·lació.