El grup siderúrgic basc Sidenor ha amenaçat d'abandonar la compra del 29,9% de Talgo que ostenta el fons Trilantic, una operació que "no és de vida o mort" per a la companyia que presideix José Antonio Jainaga. L'entrada a Talgo "no és una qüestió de vida o mort. Si els accionistes actuals no ens volen a Talgo, ens retirarem per no gastar inútilment temps i energia", han apuntat fonts de la companyia a EFE. Sidenor ofereix comprar el 29,9% de Talgo, actualment en mans de Trilantic, a un preu de 4 euros per acció, la qual cosa suposaria valorar aquesta participació en 150 milions d'euros i en uns 500 milions el total de la companyia.
És una quantitat substancialment inferior als 5 euros per acció (185 milions pel 29,9% i 620 milions pel 100%) oferts per l'hongaresa Ganz Mavag (Magyar Vagon), que al març va llançar una opa per la totalitat del capital, vetada finalment a l'agost pel govern espanyol per raons de seguretat nacional. Tanmateix, l'oferta se situa per sobre dels 3,52 euros amb què van tancar les accions de Talgo a Borsa el divendres. Els executius de Sidenor estan en procés d'anàlisi d'aquesta documentació després que l'acord de confidencialitat es firmés el passat 16 d'octubre.
"Talgo necessita inversió i estructura industrial"
Talgo és una empresa estratègica per al país, encara que necessita un esforç d'inversió i d'estructuració industrial, apunten les mateixes fonts, que agreguen que "estem convençuts que en bones mans pot tenir un futur brillant". Trilantic té la seva participació sindicada amb la societat de la família Abelló (Torreal) i amb una participació dels Oriol, la família fundadora de Talgo, en un vehicle, Pegaso, que controla en conjunt el 40%.
Aquest pacte d'accionistes venç a final d'any i deixaria les mans lliures a Trilantic per desfer la seva posició en solitari. Altres fonts critiquen que els accionistes del constructor ferroviari hagin dilatat l'accés a la informació durant gairebé dos mesos i que l'alta direcció de Talgo no faciliti l'operació. També posen el focus que uns dels màxims executius de Trilantic, Javier Bañón, estigui buscant "desesperadament" altres ofertes per posar pressió sobre el preu que ofereix Sidenor.
Alhora, Trilantic estaria intentant que el govern espanyol "suavitzi" les condicions de la multa de Renfe, que ha sancionat Talgo amb 116 milions d'euros pels retards en el lliurament dels trens Avril, perquè entén que tindrà un efecte negatiu sobre el preu de la transacció. Tant el govern central com l'Executiu basc han expressat el seu suport a aquesta operació. El primer destaca que pot ser una solució solvent i donar estabilitat a Talgo i el segon dona suport a l'entrada de Sidenor si es manté el seu arrelament en Euskadi i s'impulsa l'ocupacio.
Oferta de Polònia
A més, en l'operació podria entrar Polski Fundusz Rozwoju (PFR), el Fons Polonès de Desenvolupament (una espècie de SEPI), públic, que controla també la companyia del país Pesa. Aquesta companyia produeix locomotores, trens regionals i tramvies, encara que no material d'alta velocitat, per la qual cosa entenen que els negocis d'ambdós són complementaris. Segons ha publicat aquesta setmana Business Insider Polska, el PFR ja ha fet una oferta específica als accionistes de Talgo i ja ha aconseguit finançament per a la seva possible adquisició.
El passat 24 de setembre, Talgo i Pesa van firmar un memoràndum d'entesa per estudiar la possibilitat de col·laborar en el desenvolupament de la nova xarxa ferroviària d'alta i molt alta velocitat de Polònia. Aquest document contempla el procés de licitació per a la compra de material rodador de molt alta velocitat per a aquest país, que s'iniciarà el 2025. Pesa té interès també en Rail Báltica (la interconnexió per alta velocitat de les tres capitals bàltiques, Vílnius, Riga i Tallín, recolzada per la Comissió Europea), un projecte en el qual participen les companyies espanyoles Ineco, en el disseny de l'enginyeria, i Renfe com a "operador a l'ombra" (una espècie d'assessor d'operacions).