Els sindicats fiquen pressió a Iberia l'últim dia de vaga de treballadors de l'handling. CCOO no descarta tornar a convocar mobilitzacions per als treballadors de l'handling de Iberia i, fins i tot, "vagues més agressives" si no avancen les negociacions amb la companyia.

Així ho ha declarat el responsable de CCOO, Ivan Baranda, a l'aeroport de Loiu aquest dilluns, última jornada de vaga de les quatre convocades per aquest sindicat i UGT, USO i Comitè Intercentres per als treballadors del servei de terra d'Iberia. El representant sindical ha assenyalat que no creuen que Iberia hagi rebut "molt bé" aquestes mobilitzacions perquè ha sortit "molt perjudicada i ha indicat que estan intentant que l'empresa es reuneixi amb els sindicats per "poder reprendre converses en les quals es redreci la situació".

Segons ha manifestat, el que els estan proposant, en el dia d'avui, motiu pel qual no descarten repetir mobilitzacions. "Les mesures es veuran al llarg de com vagi la negociació i no descartem que les mesures puguin ser una mica més fortes", ha agregat. El responsable sindical ha rebutjat el plantejament d'Iberia, que els proposa que siguin subrogats 4.400 treballadors i "no vol cap altra opció".

"Volen que ens n'anem a altres empreses perdent un poder adquisitiu i uns drets que tenim assegurats al nostre conveni, mentre que el de sector és molt més baix i empitjoraran no només les condicions dels treballadors d'Iberia, sinó de la resta del sector," ha afegit. Així mateix, ha indicat que el sindicat està analitzant possibles mesures legals contra la decisió d'Iberia de contractar un servei per transportar per carretera les maletes des de Loiu a Madrid perquè es pot estar "suplantant un vaguista".

Més problemes amb les maletes

L'última jornada de vaga del servei d'handling d'Iberia ha tornat a provocar nous problemes amb les maletes dels passatgers a l'aeroport de Loiu, retards de dues hores de mitjana i onze cancel·lacions de vols ja programades. Baranda ha mostrat la seva satisfacció pel seguiment de la vaga, convocada per aquest sindicat, UGT, USO i el Comitè Intercentres, que ha xifrat, en un 95 o 100%, malgrat els serveis mínims establerts per l'empresa "de gairebé un 90%".

Segons ha apuntat, la gran majoria dels vols surten sense maletes, s'estan produint retards del voltant de dues hores de mitjana i estan cancel·lats sis vols d'Iberia en la ruta Bilbao-Madrid, tres de Vueling (un Londres i dos a Barcelona) i dos de Lufthansa (Múnic i Frankfurt). Es tracta de cancel·lacions ja programades, si bé el representant sindical no descarta altres suspensions de vols pels retards.

Baranda creu que l'aeroport de Loiu, juntament amb el de Barcelona, ha estat dels més afectats, però, si es té en compte la mida i volum d'usuaris, seria en el que "amb més diferència hi ha hagut més problemàtica tant amb retards com amb equipatges perduts". Segons ha necessitat, a Loiu, Iberia fa el 70 o 80% de l'aeroport, per la qual cosa "es nota molt més que en altres aeroports".

El portaveu de CCOO ha indicat que és "incalculable" el nombre de maletes que s'han pogut veure afectades i ha afegit que les dades de l'empresa "no són reals". Segons ha manifestat, encara hi ha maletes que "no se sap quan arribaran a destí i als passatgers". Ha assegurat que aproximadament el 90% dels vols que atén el servei d'handling d'Iberia ha sortit sense maletes a bord. "Poden ser milers de maletes", han agregat.

La vaga està provocant problemes entre els passatgers que, segons han apuntat, en alguns casos portaven més d'una hora per facturar i que, en vista del que ha ocorregut en els últims dies, han vingut preparats "amb el bàsic a l'equipatge de mà" i, en alguns casos, optant per no facturar.

No obstant això, els usuaris també apuntaven que els treballadors "han de lluitar" pels seus drets i que cal respectar el dret de vaga. Per la seva part, Iberia ha emès una nota a primera hora en què precisava que el seguiment entre els treballadors sense carta de serveis mínims era a dos quarts de vuit del matí del 19% de mitjana, amb una puntualitat del 88%.

Després d'indicar que el grup Iberia ha programat 509 vols, ha precisat que els problemes amb centenars d'equipatges han anat en augment en les últimes hores a tres dels vint-i-nou aeroports en els quals Iberia dona servei d'handling, fonamentalment a Barcelona, Bilbao i Gran Canària.

Segons ha assenyalat, la companyia, que transportarà més de 140.000 maletes del Grup Iberia en els quatre dies de vaga, continua treballant "amb intensitat perquè les maletes afectades que no han pogut ser carregades als avions arribin com més aviat millor als seus destins i als seus propietaris".

Iberia ha precisat que, igual que en els dies anteriors, els equipatges es transportaran en els primers vols disponibles o per carretera a fi de causar "els menors perjudicis possibles als passatgers".

Per la seva part, des de Vueling han recordat que s'havien ofert alternatives als seus passatgers i més del 95% d'ells les havien acceptat i el problema "més complicat" està sent, en aquest moment, el tema de les maletes, que, segons han indicat fonts de l'empresa a Europa Press, depèn del seu proveïdor extern que és el que està en vaga.

Segons han afegit, estan informant els passatgers, tant en els vols com per email, sobre les instruccions a seguir en el cas que no disposin de les seves maletes. Així mateix, han precisat que, si sorgeixen nous problemes amb algun vol que ha de ser cancel·lat, ofereixen alternatives, tant en un altre vol --amb allotjament si és precís-- o per carretera.