Els sindicats CCOO i UGT han convocat protestes dilluns vinent a l'aeroport del Prat de Barcelona per exigir solucions per als treballadors afectats per la pèrdua de les licitacions d'handling d'Iberia i Swissport, que són uns 2.700 en aquestes instal·lacions. En el marc d'una sèrie de mobilitzacions en tot l'Estat, els sindicats lamenten la "incertesa" entre els empleats, que segons va dir Aena, ara haurien de ser subrogats per les noves empreses guanyadores del concurs d'handling.
"CCOO i UGT no permetran que el sector pateixi la precarització brutal que existeix en altres països d'Europa", han advertit els representants dels treballadors, que exigeixen a les institucions "reaccionar" davant d'una situació que "posa en risc l'estabilitat social de tot el sector".
Els sindicats expliquen en un comunicat que ara han "d'abordar, negociar i concretar moltes més condicions que les pròpiament salarials" amb les noves empreses. Així, han "de concretar i conèixer els mecanismes de jornades, estructura i funcionament de les empreses i tota una sèrie de detalls que el personal afectat vol conèixer".
En aquest sentit, consideren que Aena, el govern espanyol i tots els operadors afectats -especialment Iberia- han "d'oferir solucions" i aclarir la situació. En concret, reclamen les administracions que "aclareixin els criteris fets servir per resoldre aquestes licitacions" i garanteixin "el compliment dels acords sectorials en totes i cadascuna de les empreses adjudicatàries".
Iberia perd l'aeroport de Barcelona
Iberia ha perdut el concurs a l'aeroport del Prat, on Vueling té molt pes, i en altres grans aeroports de la xarxa i només conserva la gestió dels serveis de terra a l'aeroport de Madrid. Aquest fet ha portat la companyia de IAG a valorar si impugna el concurs d'Aena perquè es revisin les puntuacions.
Les condicions de la licitació establien la possibilitat que les companyies gestionessin el seu propi servei de terra, una opció a què podrien acollir-se, si ho consideren, les companyies del grup IAG, és a dir, Iberia, Vueling, British Airways, Level i Air Lingus. Aena defensa que el concurs emana d'una directiva europea i que, en compliment de la legislació europea i espanyola, es van aplicar "criteris de selecció 100% objectius, transparents i no discriminatoris".
El concurs es va convocar l'estiu del 2022 i es va resoldre el passat 26 de setembre i va despertar ja la inquietud entre els treballadors. Per això, en una recent reunió d'Aena amb els principals directius d'Iberia Handling, Menzies, Swissport, Aviapartner, Globalia, WFS i la patronal ASEATA es va reiterar el requisit de subrogar els treballadors, un punt a què s'han compromès totes elles, segons la companyia presidida per Maurici Lucena.
El V Conveni sectorial dels treballadors dels serveis de terra inclou les condicions en les quals s'han de produir les subrogacions de personal. De fet, Aena recorda que les companyies adjudicatàries del concurs ja tenen experiència en l'handling als aeroports espanyols i ja han viscut aquests processos anteriorment, des de l'aprovació del primer conveni el 2005.