Els sindicats UGT i CCOO han rebutjat continuar les negociacions amb l'aerolínia Iberia i han reprès la convocatòria de vaga per als treballadors de l''handling' durant el Nadal, aquesta vegada per als dies 5, 6, 7 i 8 de gener, en plenes festes de Reyes i operació tornada de les vacances de Nadal.

Segons un comunicat emès per Iberia, després d'una primera reunió feta amb el Ministeri de Transport i Mobilitat Sostenible, els sindicats han rebutjat continuar amb les converses per trobar una via alternativa a l''autohandling'. La companyia assegura haver fet una oferta "ambiciosa" que serviria per "reforçar encara més els drets dels treballadors", garantint el V Conveni del sector "per tota la vida".

L'oferta realitzada per Iberia garantiria, segons l'aerolínia, tots els llocs de treball per subrogació, per la qual cosa no hi hauria "ni destrucció d'ocupació ni eliminació directa de llocs de treball". A més, garanteix també el salari calculat partint dels últims 12 mesos, la mateixa jornada anual i dies de vacances que l'últim any, l'antiguitat del treballador, el mateix tipus de contracte i grup laboral, la revisió salarial establerta en conveni, així com els drets adquirits sobre l'ús dels bitllets d'avió i els plans de pensions.

Creació d'un model híbrid

Durant la trobada, la companyia va posar sobre la taula la creació d'un model híbrid participat per una empresa del grup IAG, explorant la possibilitat que aquest vehicle fos 100% del grup IAG als aeroports on "tingués sentit", que realitzaria l'handling per a totes les aerolínies d'IAG als vuit aeroports en els quals la companyia va perdre la llicència després del concurs de serveis de terra de Aena i que preservaria la posició competitiva del negoci. No obstant això, aquesta proposta ha estat rebutjada pels sindicats.

Iberia assegura que després de la convocatòria de vaga confirmada avui, "les propostes realitzades per la companyia queden automàticament retirades". Per tant, l'única solució contemplada és la subrogació a les empreses adjudicatàries del concurs de Aena. Iberia assegura que facilitarà aquest procés de subrogació i vetllarà perquè es respectin "totes les garanties establertes legalment".

Crida a la responsabilitat

En el comunicat fet públic després de conèixer la convocatòria de vaga per part dels sindicats, Iberia reitera la seva crida a la desconvocatòria de la vaga i demana als sindicats que "tornin al camí de la responsabilitat". La companyia assegura que no realitzarà l'autohandling a causa de l'"important impacte" que suposaria en els seus comptes i, especialment, per la notable pèrdua de competitivitat en favor de les línies aèries que atendrien les companyies adjudicatàries del concurs de Aena.

"L'autohandling als vuit aeroports clavaria un cop definitiu al futur del negoci del servei de terra", asseguren des de l'aerolínia. "Una vaga en plena festes de Reyes només causarà enormes perjudicis, especialment, a milers de viatgers que elegeixen aquestes dates per gaudir amb les seves famílies", assegura l'aerolínia, que adverteix que convocar una vaga en aquestes dates nadalenques afectaria més de 90 companyies aèries.

Aquesta mateixa setmana UGT i CCOO havien decidit posposar la convocatòria de vaga després de l'oferiment del Govern per intervenir en el conflicte. Així, aquest dimecres, ambdós sindicats van mantenir una sèrie de converses amb el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible per buscar una solució.

Segons van detallar els sindicats, en el marc de les negociacions, la companyia aèria va proposar la creació d'una empresa liderada per una adjudicatària guanyadora dels concursos, amb una participació majoritària al 80%, al costat d'una empresa minoritària que pertanyés a IAG, que seria Yellow Handling. Els sindicats van considerar que aquesta "invenció" era "il·legal" per no complir amb el reial decret corresponent. Segons la seva opinió, això suposaria una segregació del negoci i, al seu torn, l'incompliment dels acords firmats als últims convenis.

Els sindicats veuen exercici de "trilerismo i prestidigitació"

Els sindicats asseguren que durant la reunió d'aquella setmana a la seu de Iberia la companyia va realitzar un exercici de "trilerismo i prestidigitació". Segons van explicar a Europa Press fonts de la negociació, el Ministeri de Transports va plantejar alternatives sobre les quals establir nous vies de negociació i provar d'assolir un acord per als treballadors dels aeroports afectats per la pèrdua de les llicències d'handling.

Segons ha pogut saber Europa Press durant les converses, es va debatre la possibilitat d'una empresa participada al 100% per Iberia que gestionés l'autohandling i malgrat avançar en aquest disseny, "no es va acabar de concretar res". Els sindicats es reafirmen que Iberia s'ha de fer càrrec de l'assistència de les companyies del grup IAG "en propi".

Des dels sindicats es reclama a la companyia que garanteixi un pla de viabilitat per al negoci de l'handling, una solució per als vuit aeroports afectats, i que en el cas d'existir excedents de plantilla que suposi un sobrecost a la nova operació, que realitzi un "acord exprés de desvinculació pactat" (ERO).

Els sindicats asseguren que l'actitud "oportunista" de la direcció de l'empresa no els deixa cap altre camí que convocar mobilitzacions del 5 al 8 de gener, reiterant que "la irresponsabilitat és una vegada més de la companyia".