UGT i CCOO han decidit posposar la convocatòria de vaga dels treballadors de l''handling' de Iberia, anunciada per a vuit jornades del període nadalenc, després de l'oferiment del Govern per intervenir en el conflicte. Aquest dimecres, ambdós sindicats han mantingut una sèrie de converses amb el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible per provar de trobar una solució al conflicte, generat després que Iberia perdés la llicència d'handling a vuit aeroports en l'últim concurs d'Aena.
En un comunicat, els sindicats destaquen que posposar la vaga és "un acte de responsabilitat", mostrant la seva voluntat d'"assolir el tan anhelat acord" gràcies al nou marc de negociació amb la intervenció del Govern. Les reunions començaran aquest mateix dijous.
Així mateix, els sindicats han manifestat el seu desig que aquesta nova via, "oberta gràcies a les pressions de UGT i CCOO", els permeti "arribar a un resultat beneficiós per als treballadors de Iberia".
Una nova empresa liderada per un altre operador
Els sindicats han afirmat que aquesta mediació del Govern deriva de les pressions d'aquests mateixos sindicats, que havien decidit convocar la vaga després de les "infructuoses reunions" mantingudes amb Iberia. La vaga estava anunciada per als dies compresos entre el 29 de desembre i l'1 de gener i entre el 4 i el 7 de gener.
Segons han detallat els sindicats, en el marc de les seves negociacions amb Iberia, la companyia va proposar la creació d'una empresa liderada per una adjudicatària guanyadora dels concursos, amb una participació majoritària al 80%, juntament amb una empresa minoritària que pertanyés a IAG, que seria Yellow Handling.
No obstant això, els sindicats van considerar que aquesta "invenció" era "il·legal" per no complir amb el reial decret que correspon a aquest tema. CCOO i UGT estimen que això suposaria una segregació del negoci i, al seu torn, l'incompliment dels acords firmats als últims convenis.
Per això, van demanar a Iberia que s'acollís a l'autohandling en aquests aeroports, però la companyia estima que l'autohandling i la subrogació parcial no és una solució viable, ja que romandrien en el grup les persones de més edat i, per tant, amb més salari.
Això significa que els operadors adjudicataris del concurs comptarien amb el personal de menor cost salarial, per la qual cosa podrien oferir uns preus molt més competitius que els que es poden aconseguir mitjançant l''autohandling', creant una bretxa de competitivitat.
A més, els sindicats van proposar la negociació d'un expedient de regulació d'ocupació (ERO) dins de la companyia que permetés a l'empresa reduir costos i afrontar el negoci "amb millors perspectives". Tot això, segons expliquen, per garantir el compliment de les condicions laborals acordades al XXII conveni col·lectiu del sector.
Temor d'una minva en els drets laborals
Iberia va perdre la llicència d'operador de serveis de terra a vuit grans aeroports d'Aena en el concurs del gestor aeroportuari, que es va tancar el passat 26 de setembre. Això va suposar un dur cop per a la companyia, que va recórrer el concurs i manté oberts procediments legals per provar de recuperar part del negoci.
Després de l'entrada de nous operadors, els treballadors serien subrogats a aquestes noves companyies adjudicatàries. Els sindicats van començar a témer que aquests actors poguessin incomplir el pactat al conveni col·lectiu del sector, provocant un empitjorament de les condicions laborals d'aquests treballadors.
Així, van començar a exigir a Iberia que prengués una decisió que protegís als seus fins ara treballadors i instant-li a comunicar la seva decisió els empleats com més aviat millor.