El síndic de greuges ha obert una actuació d'ofici i ha demanat informació a Endesa i a la Direcció General d'Energia de la Generalitat per conèixer què ha passat perquè uns 82.000 clients d'aquesta empresa elèctrica a Catalunya hagin rebut factures més cares sense justificació. Fonts del síndic de greuges han indicat aquest divendres a EFE que la petició d'informació s'acaba d'enviar a les parts i que ja s'ha obert una actuació d'ofici per saber l'abast de la situació a Catalunya.
Dimarts passat, dia 9, es coneixia que el Departament d'Acció Climàtica de la Generalitat havia requerit Endesa que esmenés el perjudici creat a aquests 82.000 clients, que han rebut factures retardades de l'any 2023 encarides amb entre 30 i 75 euros perquè l'empresa les està emetent amb el càlcul d'impostos de 2024.
L'1 de gener d'aquest any l'IVA dels contractes de la llum va passar del 5% al 10% i, a partir de març, va pujar el 21%. A més, l'impost especial sobre l'electricitat entre gener i març d'aquest any era del 2,5% i, a partir de l'1 d'abril passat, va pujar el 3,8%. Tot junt ha suposat que les factures d'Endesa emeses amb retard representin un sobrecost de 30 a 75 euros per a milers de clients catalans, segons ha informat Catalunya Ràdio.