El fabricant d'automòbils txec Skoda hauria de reduir 3.000 llocs de treball i eliminar alguns models si el pla d'emissions Euro7 de la Unió Europea s'implementa en la seva forma actual, va advertir Martin Jahn, membre de la junta d'Skoda, en un debat televisiu. La proposta de llei Euro7, que els països de la UE i els legisladors començaran a negociar aquest any, reforçaria els límits a l'emissió dels cotxes de contaminants perjudicials per a la salut, inclosos els òxids de nitrogen.
En paral·lel, la Unió Europea ha dit que els beneficis per a la salut de la mesura superarien amb escreix els costos, però alguns fabricants d'automòbils han advertit que imposaria uns costos de desenvolupament irreprotxablement cars. Però la incertesa i els avisos es repeteixen des del sector de l'automoció. El cap del major fabricant de vehicles comercials Daimler Trucks, Martin Daum, va dir el 10 de març que costaria "milers de milions" a la indústria. Així doncs, més de 10.000 llocs de treball estarien en risc a la República Txeca, inclosos els proveïdors d'Skoda, va dir Jahn.
Els estats membre també ho qüestionen
Des dels estats membre també estan prenent posicions. Els ministres de Transports de la República Txeca, Alemanya, Itàlia, Polònia, Portugal, Romania, Hongria i Eslovàquia es van reunir dilluns per discutir els seus esforços per canviar la proposta de l'Euro7. Segons el ministre de transports alemany, Volker Wissing, la normativa tal com està plantejada necessita canvis urgents. "La previsió del motor de combustió, quan ha de funcionar de manera climàticament neutral, ens sembla un enfocament equivocat", va explicar. I és que el fet de poder trobar combustibles que no suposin un problema climàtic, és per això que aquests països s'han posat d'acord. Pel que fa a la normativa, sobretot se centren en els terminis, i a quins països com la República Txeca diuen que són poc realistes i advoquen per endarrerir la seva entrada en vigor.
"Impossible activar-ho el 2025"
A casa nostra, el malestar també és manifest. La gran preocupació, en aquests moments, és que està prevista que entri en vigor l'1 de juliol del 2025 i suposarà l'arribada de límits de contaminació més estrictes per a tots els cotxes nous. Això pot causar estralls en molts fabricants que podrien arribar a renunciar a alguns dels seus models, com és el cas de Skoda que reconeix que la normativa Euro 7 posa de debò el futur del Fabia. Així ho va fer saber el CEO d'Skoda, Klaus Kellmer, que va afirmar "Si l'Euro 7 s'implementa com està planejat actualment, requerirà inversions massives, que després ens faltaran per a la transformació a la mobilitat elèctrica".
Les patronals consultades per ON ECONOMIA, des de Ganvam, Anfac i Faconauto, les tres més representatives de l'automoció espanyola coincideixen que el cas de l'ERE a la planta de Ford d'Almussafes (País Valencià) que afectarà 1.100 empleats," es pot replicar en altres marques". Per això, totes coincideixen que "cal tenir un mercat robust i accelerar la implantació del vehicle elèctric. I no veuen l'èxit si el sector no és competitiu des de les dues òptiques: el seu mercat, però també la fabricació", segons han assegurat per aquest diari totes les fonts.