El boom de les start-ups és un efecte directe en el creixement de marques de sabates esportives, més conegudes per l'anglicisme sneakers, amb segell d'arreu de l'Estat espanyol. Malgrat haver marques consolidades, més enllà del calçat esportiu, com les mateixes Victoria o Alma en Pena o Pedro Miralles, aquesta tipologia ha sabut fer-se un lloc i competir en un mercat que, en l'última dècada, està clarament diferenciat d'aquell lligat amb l'activitat esportiva.
La supervivència dels texans com a element fixat als armaris al llarg de la història ha fet subratllar la moda casual i, amb ella, hi ha altres derivades com les sneakers: calçat còmode, esportiu, però que només utilitzaràs per anar pel carrer. Repassem l'èxit de cinc marques d'aquí.
Munich
Fundada l'any 1939, la companyia catalana de calçat ha finalitzat el darrer exercici del 2022 amb un increment de les vendes del 40%, fins a 74,3 milions d'euros. L'increment de les vendes es deu a la consolidació de la línia de pàdel, les vendes a l'estranger i la quota de mercat més gran al mercat espanyol. Només a Espanya, els ingressos de Munic s'han elevat un 35% a l'últim exercici, fins als 44,2 milions d'euros. Només el segment de pàdel ha generat uns ingressos de 2,8 milions dʻeuros, un 52% més. La companyia ultima la reordenació del seu equip de dissenyadors que ubicarà en un espai específic al 22@, al costat del carrer Llacuna on la firma té un showroom, que seguirà coordinant-se amb els professionals que hi ha a la factoria de Capellades (Barcelona) i a l'acabat d'estrenar centre de producció d’Elx (Alacant).
Hoff
Des que Fran Marchena va crear la marca per al canal en línia el 2017 fins a l'actualitat, la projecció ha augmentat a Espanya, però també a nivell internacional. Avui dia, amb la seva seu a Elx, els 5.000 parells de sabatilles de la producció inicial s'han convertit a un milió i es poden trobar a gairebé tot el món. Va registrar uns ingressos de 46,5 milions d'euros al tancament del seu exercici fiscal 2022-2023, de manera que duplica per cinquè any consecutiu la facturació, segons ha informat aquest dimarts l'empresa. Hoff assegura que el seu objectiu és facturar per sobre de 100 milions d'euros el 2025, així com que espera tancar l'any fiscal següent amb uns resultats superiors als 60 milions.
Fins ara, la marca compta amb quinze botigues físiques a Espanya, i té la projecció d'obrir-ne nou més, així com també, espera inaugurar cinc botigues internacionals a escala europea, a més de diverses franquícies a l'Amèrica Llatina i l'Orient Mitjà. En concret, la marca de sabatilles obrirà botigues a Londres, París, Lisboa, Brussel·les, Milà, Bèlgica i Portugal, alhora que té previst obrir altres franquícies a Colòmbia, Perú, Panamà, Xile i Costa Rica, a més d'altres regions com Polònia, Xina o Orient Mitjà.
Saye
Companyia barcelonina que va néixer com una startup el 2018 de la mà de Marta Llaquet, Lizzie Sabin i Damian Augustyniak i, fins ara, s'ha finançat amb dues rondes de finançament a través de les plataformes de crowdfunding Kickstarter i Indiegogo. En el darrer 2022, ha registrat una facturació de gairebé set milions d'euros i l'estranger concentra el 90% del negoci. L'empresa acaba de traslladar la seva planta logística a Alemanya, el seu mercat més gran, amb un 30% de la seva facturació, seguida dels Estats Units. Actualment, l'empresa és present a 120 països amb la seva plataforma en línia . D'altra banda, no compten amb botigues físiques, però sí que són presents al canal multimarca a 31 mercats.
Timpers
Forma part del projecte impulsat per Juan Roig, propietari de Mercadona, a través de La Lanzadera, acceleradora d'empreses valenciana que recolza emprenedors perquè puguin transformar els seus projectes en realitats empresarials. Entre les quals hi ha Timpers, sabatilles inclusives i veganes nascuda l'any 2019 a Alacant. El passat 2022, va tancar amb una facturació de 700.000 euros, amb una frenada que esperen recuperar enguany i arribar fins als 1,2 milions. Ara, la companyia obre la seva estratègia a col·laborar amb clubs de futbol, com el Llevant, o la cadena de restaurants Saona.
Ecoalf
Because there is no planet B, perquè no hi ha un planeta B. Aquest és el lema amb el qual l'empresa ha abanderat, abans que altres, lligar la seva marca amb la sostenibilitat. Nascuda l'any 2009 de la mà del madrileny Javier Goyeneche, amb l'objectiu de fabricar la primera generació de productes de moda realitzats amb materials reciclats de la mateixa qualitat, disseny i propietats tècniques que els millors productes no reciclats.
El 50% del seu negoci és fora d'Espanya, sent Europa i els Estats Units els seus mercats estratègics. Compta amb canal de venda mutimarca, ecommerce i botigues pròpies, 3 a Espanya: Madrid, Barcelona i Màlaga; però també a Amsterdam, Berlín, Tòquio i, properament, a París. L'empresa, que està pilotada actualment per Andrés López, executiu de Pepe Jeans, ha aconseguit superar la xifra de negoci de 24 milions d'euros gràcies a l'increment al canal online i al desenvolupament en la venda a l'engròs Europa.