Els jutjats de primera instància de Granollers han admès a tràmit desenes de denúncies per incompliment de contracte contra la cotitzada catalana d'autoconsum en preconcurs Solarprofit, que està citada davant els clients per a les primeres vistes aquest mes de març, segons ha pogut saber ON ECONOMIA. Més de 100 denunciants reclamen que se'ls torni al voltant d'un milió i mig d'euros, entre tots, perquè l'empresa no va complir els compromisos d'instal·lació, manteniment o ajuda per a les subvencions adquirits d'inici. Però són només una mostra d'una pràctica que té almenys 1.100 afectats, els que es troben registrats en una plataforma amb reclamacions a l'empresa que podrien assolir els entre 11 i 15 milions d'euros. Són les quantitats que els clients van gastar sense haver vist compensat el servei pel qual van pagar.  

No tots ells s'han pogut sumar a la demanda, "però podrien fer-ho en un futur", adverteixen fonts de Cremades & Calvo Sotelo, el despatx que porta les denúncies. Tal com va avançar ON ECONOMIA el setembre de l'any passat, la caiguda de l'empresa, que està en preconcurs de creditors, amb una reestructuració de deute impugnada pels bancs, i va acomiadar el 90% de la seva plantilla, va deixar penjats a centenars, potser milers, de clients que no han rebut els serveis que es pressuposaven al contracte.

Diversos afectats van explicar llavors a aquest mitjà que li havien deixat la instal·lació a mitges, que ningú no responia a les trucades per resoldre dubtes o problemes tècnics i que no es van tramitar les subvencions tal com prometia l'empresa. "Solarprofit va entrar en problemes financers perquè va voler incloure'n més del que podia deixar. Venia un servei integral que incloïa instal·lació de plaques, manteniment, sol·licitud de subvencions... I els clients no han rebut tot això. Per això, es denuncia a l'empresa i a les financeres que van concedir crèdits al consum i que han inclòs els clients en llistes de morosos quan han deixat de pagar per un servei que no han rebut", relaten fonts de Cremades, que al·ludeixen a la llei de protecció de dades "que impedeix que siguis en una llista de morosos quan un crèdit està judicialitzat".

Encara que al principi es va valorar presentar una demanda col·lectiva, és una cosa que a Espanya no està gaire desenvolupada i un jutjat pot dir que cada contracte és diferent, apunten des de Cremades. De manera que les demandes s'han presentat individualment i desenes d'elles ja han estat admeses a tràmit, amb vistes convocades ja per als mesos vinents i fins a l'any vinent.

Mentrestant, l'empresa va presentar l'octubre al jutjat mercantil una reestructuració de deute que va ser impugnada fa unes setmanes pels creditors, va informar el BMEGrowth, on cotitza, entre els quals es troben BBVA, CaixaBank, Santander i Ibercaja. El pla de treu de deute, que és de 48,8 milions, havia d'assolir el 70% de cara a 2030. Dels 5 plans de reestructuració incorporats en el conjunt, dos d'ells van ser consensuats amb els creditors i tres d'ells s'havien de viabilitzar mitjançant la llei 16/2022 que permet fer-ho sense consens. Ara és el jutge que haurà de dictaminar si accepta o no la impugnació.

Després d'abordar un 2023 en caiguda lliure per l'elevat deute, els alts costos i la baixa rendibilitat de la seva activitat, l'empresa expressava també en el seu pla de reestructuració que espera assolir un volum de negoci de 22 milions el 2030, amb un ebitda aquell mateix any de 3 milions. En espera que es tanqui l'exercici 2024, aquesta facturació suposaria una tercera part de la que va aconseguir el 2023, quan va facturar 65 milions. Les reclamacions representen una quarta part d'aquesta facturació anual. En el primer semestre de 2024, va facturar 9,9 milions, gairebé tres vegades menys que els 31 milions del mateix període de l'any anterior.

Segons el que dicti la justícia sobre l'incompliment de contractes amb els clients i les demandes que es puguin sumar, les indemnitzacions podrien dificultar encara més la viabilitat d'una empresa a la corda fluixa.