La plataforma digital de distribució, gestió i monetització dels segells discogràfics i distribuïdors musicals independents SonoSuite obrirà el ventall de serveis més enllà d’administrar els continguts que arriben a les plataformes de serveis de reproducció (Digital Service Providers-DSP) de tot el món. És a dir, vol conèixer i valorar tot el que es reprodueix per altres sistemes a part dels més de 200 canals de música digital -inclosos Spotify, Tidal, Deezer, Apple Music, YouTube Music, TikTok, Amazon music, Pandora, Anghami o JioSaavn- que té controlats.

Els drets d’autor per la venda d’àlbums online, per l’ús al sector audiovisual, cinematogràfic, mitjans publicitaris, videojocs, fils musicals de les botigues de moda... són exemples dels canals de reproducció que els segells discogràfics i distribuïdors musicals independents no tenen controlats i, per tant, no es monetitzen. La feinada que suposa per a un segell o un distribuïdor estar registrat a tots els països del món i en cadascuna de les entitats que tenen assignada la gestió dels drets d’autor a aquests tipus de canals de reproducció fa que es perdin molts ingressos.

Per això, SonoSuite ha posat en marxa el seu pla estratègic com a plataforma digital de marca blanca, que passa per una transformació de la seva plataforma per a poder servir millor les necessitats actuals i futures dels seus clients. Es tracta d'enfocar-la més a un sector en creixement, “perquè el mercat està creixent a dos dígits”, manifesta Sebastián Mañana Lenzi, director executiu de la plataforma catalana. Alhora, SonoSuite és conscient que els segells i distribuïdors independents són cada vegada més grans i tenen un volum de catàleg més ampli, per tant, més royalties a gestionar i una distribució més massiva que en el passat. Malgrat que el 70% del món musical segueix en mans de Sony, Universal o Warner, cada vegada hi ha independents amb més pes al sector.

“Ens estem preparant per estar connectats amb tots els actors de l’ecosistema de reproducció musical perquè, en gairebé tots els casos i en molts països, és una tasca que encara no està digitalitzada”, assegura Mañana Lenzi. L’executiu de la companyia admet que en el sector no es guanya espai per mitjà de la tecnologia, ja que està a l’abast de tothom, sinó per la qualitat en els serveis i és aquí on ha posat el focus de la gestió des que va arribar a SonoSuite, ara fa gairebé dos anys. De fet, SonoSuite com a marca blanca és una tecnologia que poden utilitzar infinitat de marques comercials, com a segells discogràfics independents, distribuïdores i agregadores de música establerts, per a administrar els seus catàlegs d'artistes i distribuir contingut fàcilment a les millors plataformes de serveis de reproducció (Digital Service Providers-DSP) del món.

El 2017, els músics José Luis Zagazeta Vinatea (peruà) i Maarten van Wijck (holandés) van crear SonoSuite a Barcelona, després de diverses experiències en el negoci de la música, com una solució de software B2B de marca blanca per gestionar la distribució de catàlegs de música i el reemborsament dels drets d’autor. Actualment, la companyia té més de 400 clients a tot el món, principalment a Europa, els Estats Units i Llatinoamèrica, amb una plantilla de 60 persones de més de 15 nacionalitats. Els Estats Units són el primer mercat musical del món, “molt professional i alhora molt competitiu”, que “ens aporta el 40% del negoci", i és per això que hi tenen una oficina pròpia. Un altre 40% prové d’Europa i el 20% de la resta del món”, tot gestionat des de la seu de Barcelona, concreta Sebastián Mañana. Avança que les previsions de creixement són “bones” per poder tancar el 2024 amb una facturació superior als 25 milions d’euros, un 30% per sobre dels 19,5 milions obtinguts el 2023.

L'Índia i el Brasil

Per a aquest creixement serà important l’ampliació dels serveis, però també l’expansió geogràfica. SonoSuite treballa intensament en mercats de gran potencial com són l'Índia i Brasil. “Són dos mercats molt singulars per la seva diversitat musical, però molt interessants pel que fa a la creació musical i a l’aparició de nous artistes”, admet el director executiu. També alerta que “un músic sempre necessita un segell discogràfic per créixer, no n’hi ha prou amb bolcar les cançons a les plataformes de streaming en obert, perquè si la música no es grava no es pot monetitzar”. En la seva opinió, el segell versus la plataforma digital dona estabilitat a l’artista i projecció a la seva carrera.