La plataforma musical Spotify va anunciar aquest dilluns un augment del preu de les subscripcions per segona vegada en menys d'un any. De moment, la pujada es limita al mercat nord-americà, però no es descarta que s'acabi traslladant a Europa com va succeir l'any passat.
Amb els nous preus, que s'aplicaran a partir del juliol vinent, el pla Prèmium individual costarà 11,99 dòlars mensuals (en l'actualitat, 10,99 dòlars); el pla familiar, 19,99 dòlars (16,99); i el pla duo, per a dues persones, 16,99 dòlars (14,99). A Espanya, el juliol de l'any passat, la quota individual va passar de 9,99 euros a 10,99 euros.
Els mitjans econòmics nord-americans atribueixen aquest anunci a les pèrdues acumulades als anteriors exercicis i als esforços per finançar el seu projecte d'audiollibres. Curiosament, després d'anunciar l'increment del preu de les subscripcions, les accions de Spotify es van disparar a la borsa de Nova York: dilluns van pujar un 5,7% i, a mitja sessió d'aquest dimarts, ho havien fet en un altre 8%.
Els analistes de Bloomberg consideren que l'augment del preu no suposarà una pèrdua de subscriptors. En aquest sentit, recorden que compta amb uns seguidors fidels, amb una taxa d'abandonament mensual del 2%, inferior a la dels seus competidors Apple Music i Amazon Music.
La plataforma musical sueca, liderada per Daniel Ek, continua guanyant quota de mercat encara que no l'han acompanyat els resultats econòmics en els últims anys. Va acabar el 2023 amb 602 milions d'usuaris actius mensuals, fet que suposa un creixement interanual del 23%, després d'aconseguir 28 milions de nous usuaris. El nombre de subscriptors va augmentar un 15% fins als 236 milions, un milió més del previst per la companyia.
Mals resultats econòmics
No obstant això, Spotify va tancar 2023 amb 532 milions d'euros de pèrdues netes malgrat que els ingressos, fins als 3.670 milions d'euros, van créixer un 16%. Pressionada per aconseguir la rendibilitat, el desembre passat van anunciar l'acomiadament de 1.500 empleats, el 17% de la plantilla. Va argumentar aquesta mesura per l'impacte de la desacceleració del creixement i l'encariment del cost de capital
En el primer trimestre d'aquest 2024 va rectificar el rumb: en un gir sorprenent, va anunciar un benefici net atribuït de 197 milions d'euros, que contrasten amb les pèrdues de 225 milions registrades en el mateix període de l'any anterior.
La Comissió Europea va imposar el març passat una multa de 1.800 milions d'euros a Apple per abús de posició en la distribució de música en streaming. Segons la resolució adoptada, Apple va impedir a plataformes com Spotify d'informar els usuaris de iPhone o iPad de formes de subscripció alternatives a l'accés directe des de la botiga online que la multinacional instal·la als seus dispositius, l'App Store.