Cada cop es veuen més dones als centres de treball, gimnasos o gaudint del seu temps lliure que porten un termo Stanley. I de tots els termos d'aquesta marca nord-americana en destaca un, l'Stanley Quencher, reconeixible per la seva varietat de colors cridaners. S'ha convertit en un fenomen mundial. Precisament, gràcies a aquest termo, la centenària Stanley ha passat de facturar 73 milions de dòlars (68 milions d'euros) el 2019 a 750 milions de dòlars (695 milions d'euros) l'any passat. Quin és el secret?

Durant més d'un segle, Stanley va fabricar cantimplores i termos per als obrers americans. Els feien servir per beure aigua o cafè al lloc de treball. Per la seva resistència, també han estat utilitzats pels militars a partir de la Segona Guerra Mundial. I per camioners, caçadors, pescadors i excursionistes en general. Fins fa pocs anys era un article bàsicament masculí.

El 2016 Stanley va llançar un nou termo, Stanley Quencher, per obrir el seu estancat mercat cap a les dones, però no va funcionar. Fins i tot van deixar de reposar i comercialitzar aquest model el 2019, si bé poc després van nomenar un nou president: Tarence Reilly, que fins aleshores era el responsable de màrqueting de Crocs, aquells esclops de goma de diversos colors que es van expandir per tot el món. I Reilly va aplicar una estratègia semblant amb Stanley Quencher tant pel que fa al producte –s'ha comercialitzat en més de 100 colors, amb contínues novetats– com per la manera de convèncer les clientes: xarxes socials, especialment TikTok, influencers, famosos i la col·laboració amb altres companyies com Starbucks.

El secret de l'Stanley Quencher és que ha deixat de ser un simple termo per convertir-se en un accessori de moda segons destaquen els mitjans econòmics nord-americans. Les seves clientes el combinen amb el color del vestit, les ungles, el cotxe o trien un color determinat segons l'anim o el tipus d'activitat. No tenen un sol termo, en tenen molts, que utilitzen segons l'ocasió.

Stanley ha aconseguit disparar la facturació global gràcies a un dels seus models. Feia anys que tenia uns ingressos d'entre 70 i 75 milions de dòlars i amb la seva clàssica ampolla de metall de color verd, per a homes, com a producte més venut. No obstant això, el 2020, coincidint amb l'arribada de Tarence Reilly, el seu producte més demandat ja va ser l'Stanley Quencher i les vendes es van duplicar any rere any. Segons dades del canal de televisió d'informació econòmica CNBC, el 2020 va arribar als 94 milions de dòlars; el 2021, 194 milions; el 2022, 402 milions; i l'any passat va tancar amb prop de 750 milions de dòlars.

Edicions limitades

Al voltant d'aquests termos s'ha generat un fenomen a les xarxes socials. Tot va començar el 2019 quan Ashlee LeSueur, cofundadora de Buy Guide, va recomanar el Quencher en aquesta popular guia de compres. Reilly va veure el filó i es va associar amb LeSueur. Després va arribar TikTok i una afinada estratègia comercial que inclou anar traient models d'edició limitada per animar els seus fans. Per exemple, el 31 de desembre passat van posar a la venda als Estats Units diversos tipus de Quencher decorats amb motius de Sant Valentí –tot i que encara falten dies– per uns preus d'entre 20 i 45 dòlars que es va esgotar ràpidament, però immediatament s'estaven revenent a eBay i Mercari per més de 100 dòlars cadascun.

Contínuament van traient nous colors o motius que s'esgoten ràpidament. Aquesta febrada també ha arribat a Espanya. A Amazon es poden trobar desenes de models. El més car és el Stanley Quencher H2.O FlowState Tumbler 40oz Orchid, de color morat, per 150,69 euros més despeses d'enviament (18,18 euros). Si es comprava aquest cap de setmana, el temps d'espera previst per rebre'l a casa se situa entre el 29 de febrer i el 7 de març.

L'Stanley Quencher de 40 unces (1,18 litres), el més demandat a escala mundial, és un termo d'acer inoxidable reciclat amb tapa de tres posicions i una palleta per absorbir el líquid sense necessitat d'obrir el recipient. Té una nansa per portar-lo de la mà i, pel seu disseny, es pot col·locar als portagots dels automòbils.

Companyia centenària

Stanley és una empresa nord-americana, però el seu producte estrella, el Quencher, es fabrica a la Xina. Aquesta companyia es va fundar a Great Barrington (Massachusetts) el 1913 quan l'enginyer William Stanley Jr. va patentar un termo d'acer inoxidable de doble capa al buit que, a diferència dels d'aquella època, de vidre, era resistent i conservava el fred o la calor molt més temps. Però el fundador no va veure l'èxit perquè va morir el 1916. La companyia ha conservat el seu nom, però ha canviat diverses vegades de propietari i de seu fins que, el 2002, Pacific Market International (PMI), se la va emportar a l'altra banda del país, a Seattle.

Curiosament, abans que Stanley entrés amb força a Europa amb el seu Quencher, ho va fer a Llatinoamèrica, especialment al Brasil i Argentina on compta amb socis locals. A l'Argentina, de la mà de Parallel, comercialitzen una rèplica del Quencher per prendre mate. Han modificat el tap per a l'encebador. Tot i la crisi que travessa el país, l'Stanley argentí per al mate és un èxit de vendes, també entre la comunitat argentina resident a Espanya.

Altres empreses han col·locat termos al mercat dirigits al públic femení però amb poc èxit. Fins i tot Xiaomi s'ha atrevit amb aquestes ampolles tèrmiques d'acer inoxidable, encara que en aquest cas el seu punt fort no sigui la tecnologia emprada.