Stellantis i la xinesa CATL han anunciat la creació d'una 'joint venture' per a la construcció d'una planta de bateries de liti, ferro i fosfat (LFP) en la planta de Figueruelas (Saragossa). L'operació, subjecta al vistiplau de les autoritats regulatòries, s'espera que es pugui tancar al llarg de 2025 per començar a produir d'aquí a finals de 2026.

El projecte respon a l'acord de col·laboració que ja tenen establert ambdues companyies i que ara es traduirà en la constitució d'una aliança d'empreses, al 50% entre CATL i Stellantis (Citröen, Peugeot, Opel i Fiat), que impulsarà l'oferta de LFP de Stellantis. Amb això, el fabricant d'automòbils oferirà més turismes, crossovers i SUV elèctrics de bateria d'alta qualitat, duradors i assequibles, en els segments B i C amb autonomies intermèdies, assegura el grup automobilístic en un comunicat difós aquest dimarts. Fonts de la companyia valoren que la inversió en Saragossa és una de les "més importants" de la història de Stellantis a Espanya, en declaracions a Europa Press.

L'acord inclou fases de desenvolupament que s'adaptaran a l'evolució del mercat elèctric europeu i a la col·laboració contínua de les autoritats espanyoles i de la Unió Europea. A l'octubre, el Ministeri d'Indústria va resoldre la concessió de 133 milions d'euros a Stellantis Figueruelas dins de la línia A de bateries del Perte VEC III. Aquesta subvenció se suma als 14 milions d'euros del Perte de Descarbonització Industrial anunciats també a l'octubre. En total, el grup Stellantis ha estat adjudicatari de gairebé 300 milions d'euros, a través de convocatòries del Perte VEC, per a la reconversió de Figueruelas, entre altres projectes.

CATL aportarà la seva experiència en la fabricació de bateries a través de tecnologies ja implementades en plantes d'Alemanya i Hongria. La instal·lació a Saragossa reforçarà la seva capacitat per satisfer les metes climàtiques dels seus clients, promovent la transició energètica a Europa i a nivell global. El president i CEO de CATL, Robin Zeng, ha declarat que aquesta aliança d'empreses eleva la seva col·laboració amb Stellantis "a nous nivells" i ha emfatitzat que la tecnologia d'avantguarda i experiència operativa de la seva companyia "juntament amb el coneixement local de Stellantis a Saragossa, garantiran l'èxit d'aquest projecte".

Per la seva part, Stellantis aplicarà el seu enfocament de doble química -liti, níquel, manganès i cobalt (NMC) i liti, ferro i fosfat (LFP)- per atendre les necessitats de diversos clients i amb el compromís de convertir-se en una corporació carboni neutral per a 2038, abordant totes les emissions. El president de Stellantis, John Eljann, ha destacat el compromís de la companyia "amb un futur descarbonitzat i amb tecnologies avançades de bateries" i ha assegurat que la col·laboració amb CATL impulsa la seva capacitat "per produir vehicles elèctrics competitius en una instal·lació que ja lidera en energies netes i renovables".