El grup automobilístic Stellantis va disparar el seu benefici net el 2022 fins a assolir els 16.779 milions d'euros, davant els 149,419 milions de 2021,según els resultats presentats per la companyia aquest dimecres. La xifra suposa haver incrementat els seus guanys un 26% respecte a les collides a l'exercici anterior, gràcies especialment als preus més grans.
Stellantis atribueix els bons resultats a l'augment del marge net del 13% obtingut gràcies als preus més grans, així com als efectes positius del canvi de divises, la bona acollida dels seus nous models i les creixents sinergies generades per la fusió que va donar origen a la firma el 2021. D'aquesta manera, la companyia ha assenyalat que aquests factors van compensar els problemes en el subministrament de semiconductors, que van continuar afectant la producció i els lliuraments, i a les dificultats amb el transport de vehicles que van impactar el sector durant la segona meitat de l'any, especialment a Europa.
A causa d'aquest context, la xifra vehicles entregats el 2022 va baixar fins als 6 milions d'unitats, el que suposa un 2,25% menys que a l'exercici anterior. El gegant de l'automòbil propietari de marques com Fiat, Peugeot, Opel o Citroën va incrementar la facturació un 18%, fins als 179.600 milions d'euros. Per la seva part, el flux de caixa de la companyia es va situar en 19.951 milions, tal com es detalla a l'informe de resultats anuals.
Impacte de 9.000 milions per l'augment del cost de matèries primeres
Stellantis xifra l'impacte negatiu per l'augment dels costos de les matèries primeres i de l'energia en uns 9.000 milions d'euros. Circumstància que va compensar amb una millor execució financera i industrial. La multinacional amb seu als Països Baixos destaca la bona marxa dels seus models electrificats, sent el segon fabricant en vendes de vehicles elèctrics a Europa (primer lloc en el segment de comercials) i el primer en vendes d'híbrids endollables als Estats Units.
D'aquesta manera, el grup compta amb un total de 23 models elèctrics als diferents mercats en els que opera, als quals en sumarà uns altres 9 durant aquest any. No obstant això, per a aquest 2023 el grup automobilístic preveu que els semiconductors continuïn sent un problema per a la producció de vehicles.
Gràcies a aquests resultats, Stellantis ha anunciat un dividend de 4.200 milions d'euros (1,34 euros per acció) i un programa de recompra d'accions per 1.500 milions d'euros, que s'executarà durant aquest any. Així mateix, el grup ha anunciat una compensació extraordinària rècord de 2.000 milions d'euros als seus treballadors per fer-los partícips dels beneficis. De cara a 2023 la companyia preveu mantenir un marge operatiu de dos dígits i un flux de caixa industrial positiu.
"A més dels nostres resultats financers rècord i l'execució enfocada del pla estratègic Dare Forward 2030, també demostrem l'efectivitat de la nostra estratègia d'electrificació a Europa", ha assenyalat Carlos Tavares, director general del grup.
En aquest sentit, el directiu assegura que Stellantis compta amb la tecnologia, els productes, les matèries primeres i l'ecosistema complet de bateries "per liderar aquest mateix viatge transformador a Amèrica del Nord". Un camí que començarà amb els seus primers vehicles Ram totalment elèctrics a partir de 2023 i Jeep a partir de 2024.