Al grup IAG, i en concret a Iberia, se li compliquen els plans per créixer a Portugal, l'Àfrica i el Brasil. L'aerolínia espanyola que presideix Fernando Candela i que actualment està immers en la compra d'Air Europa, ja ha manifestat en reiterades ocasions la seva intenció de licitar per TAP quan el govern lusità la privatitzi. D'aquesta manera, podrà créixer en aquests mercats. Però les recents declaracions del president de la companyia allunyen aquesta operació.
En una entrevista, el president de TAP Air Portugal ha deixat clar que la companyia no es privatitzarà a curt termini, almenys no abans de juny de 2024 i, per tant, tardarà a posar-se en venda. En concret, Luís Rodrigues, que creu que la privatització de l'aerolínia "és la millor solució" ha declarat al diari portuguès Expresso, que la sortida de l'Estat de l'accionariat "no serà fàcil de completar en el primer semestre de 2024".
El president assegura també que els grups interessats a comprar TAP (a més d'IAG, s'han posicionat Lufthansa i AIR France-KLM) coneixen la situació que travessa el país. "Informalment, tots han dit que comprenen perfectament les condicions polítiques i estan esperant notícies", comenta.
Cal recordar que el mes de setembre passat, l'Executiu portuguès va aprovar el decret llei en el qual es fixaven les condicions per a la privatització de TAP i va manifestar la seva intenció de desprendre's d'almenys, un 51% del capital. Els plans del govern lusità, que va haver d'injectar 3.200 milions d'euros en l'aerolínia durant la pandèmia, implicaven tenir els plecs llestos a finals d'any i posar-la en venda en el primer semestre de 2024.
Però a finals d'octubre, el president de Portugal, Marcelo Rebelo de Sousa, bloquejava temporalment l'esmentat decret després de declarar que no veia clar el procés de privatització de TAP. De manera que va tornar l'expedient a l'Executiu i va sol·licitar que s'aclarissin diversos aspectes sobre el mateix, inclosa la transparència de l'operació, segons va avançar Reuters.
A aquesta situació es va sumar la dimissió del primer ministre portuguès, Antonio Costa, a començaments de novembre. El que ha paralitzat per complet qualsevol decisió del govern portuguès en espera que els ciutadans votin un nou líder el 10 de març i de nou, inclosa la privatització de TAP Air Portugal.
IAG, la matriu de Iberia i altres aerolínies com British Airways o Vueling, ha insistit durant tot el 2023 en la idea de continuar creixent a través d'adquisicions i quan TAP es va posar a l'aparador no va tardar a mostrar el seu interès. El conseller delegat del grup, Luis Gallego, explicava en un encontre amb mitjans que la compra de l'aerolínia portuguesa els donaria un accés més gran "al mercat brasiler i a països africans" on no tenen presència.
TAP opera rutes cap a diversos països de l'Àfrica, com Moçambic, São Tomé i Príncipe o Cap Verd. Però es caracteritza, principalment, per ser l'aerolínia líder en les connexions entre Europa i el Brasil. Només l'any passat va transportar 1,5 milions de passatgers entre ambdós mercats. Si bé, la companyia aèria connecta Europa amb 11 ciutats brasileres i opera un total de 13 rutes.
La compra d'Air Europa arriba de nou a Brussel·les
Mentrestant, Iberia continua immersa en la compra d'Air Europa, que no espera completar fins a finals de 2024, uns mesos més tard del previst inicialment. Aquesta mateixa setmana es coneixia que l'operació (que es va iniciar el 2019) arribava per segona vegada a la Comissió Europea (CE).
Ara, Brussel·les disposa d'un termini de 25 dies feiners per avaluar l'adquisició d'acord amb les normes comunitàries. Encara que en el cas de no donar el seu vistiplau en aquest termini podria prolongar-se fins a 90 dies. Es tracta de la segona vegada que la CE estudia l'operació, ja que ja hi va haver un primer intent el 2021.
La integració de llavors no va arribar a aprovar-se i a més, l'operació es va cancel·lar per les complicacions financeres que va tenir per a Air Europa després de la Covid. IAG i Air Europa van tornar a donar-se una oportunitat l'any passat, quan la primera va comprar el 20% de la segona per 100 milions. I aquest any, ha adquirit el 80% restant per uns altres 400 milions.
D'aquesta manera, el preu final de la compra serà de 500 milions, la meitat de l'anunciat el 2019, quan van acordar un preu de 1.000 milions d'euros. IAG assegura que aquesta operació és estratègica perquè els permetrà a reforçar Madrid com a "hub" i competir amb altres grans aeroports europeus, com el de Londres-Heathrow, Amsterdam, París-Charles de Gaulle i Frankfurt.
En espera de rebre llum verda de Brussel·les, IAG ja ha inclòs en el seu pla de creixement Air Europa. El grup d'aerolínies va comunicar als inversors durant el 'Capital Markets Day' que reforçarà el seu lideratge en Nord Amèrica i Amèrica Llatina gràcies a aquesta integració.