L'empresa automobilística índia Tata Motors, propietària de Jaguar Land Rover, ha tancat l'acord amb el Regne Unit per construir a la localitat anglesa de Somerset la gigafactoria de bateries per a cotxes elèctrics que Espanya volia implementar a Zuera (Saragossa), i que suposarà uns 9.000 llocs de treball. Segons han informat diversos mitjans del país britànic, entre ells Telegrahp o la BBC, la inversió definitiva, de milers de milions d'euros, es donarà a conèixer aquest mateix dimecres.

A més, segons apunten aquests mitjans, el Govern de Rishi Sunak hauria ofert ajuts de fins a 500 milions de lliures a Tata Motors per assegurar la planta, encara que des de Jaguar Land Rover van negar l'esmentat oferiment de finançament. En el seu moment, el Govern espanyol, per mitjà de l'anterior ministra d'Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, havia mantingut diverses reunions amb la companyia índia per tractar la possible inversió en el territori nacional de la firma propietària de Jaguar Land Rover.

Interès per Espanya

De fet, va ser a començaments d'any quan Tata Motors va parlar públicament de les seves intencions. El director financer del grup, Pathamadai Balaji, va confirmar públicament que el grup volia aixecar una gran fàbrica de bateries a Europa per assegurar-se el subministrament a la cadena de valor. Durant la celebració del saló de l'automòbil Índia Auto Expo, celebrat a Delhi, Balaji també va apuntar que les cel·les de bateries fabricades a Europa es vendran a altres marques automobilístiques, més enllà de Tata Motors i Jaguar Land Rover.

De fet, el passat 15 de juliol la vicepresidenta primera i ministra d'Assumptes Econòmics, Nadia Calviño, va reiterar des de Saragossa el suport del Govern espanyol perquè Aragó es convertís en la seu de la nova fàbrica de bateries de vehicles elèctrics. La responsable d'Economia va relatar que, en una reunió amb el president del grup Tata, va apostar "perquè Aragó sigui la seu de la seva pròxima fàbrica de bateries", ja que segons el seu parer es tracta d'un territori "que té tots els avantatges" per convertir-se en la seu d'aquesta factoria.

Segona fase del PERTE

Paral·lelament, Calviño va recordar que en els pròxims dies arribarà la convocatòria de la segona fase del PERTE del vehicle elèctric i connectat, l'import del qual ascendeix a 850 milions d'euros i que estarà destinada a la instal·lació i el desplegament de fàbriques de bateries. El Ministeri d'Indústria va publicar el passat 7 de juliol les bases per a la concessió d'ajuts a projectes per a l'impuls a la cadena de valor del vehicle elèctric i connectat i la convocatòria a què es va referir Calviño, els ajuts del qual es poden sol·licitar des del 17 de juliol fins al 15 de setembre. Sobre la nova convocatòria del PERTE, la ministra va explicar que "s'hauran de presentar els diferents projectes per a la instal·lació i construcció de fàbriques de bateries" i, ja que es tracta d'una convocatòria oberta, va afegir que no es pot prejutjar "quins seran els projectes que aconsegueixin aquest finançament".

A més, Calviño va assenyalar que el diàleg que manté el Ministeri d'Indústria amb els grans acobladors a Espanya és "constant" i que des de l'Executiu "sempre" donen suport "a la instal·lació d'inversions".