L'empresa automobilística índia Tata Motors, propietària de Jaguar Land Rover, invertirà 4.000 milions de lliures (uns 4.610 milions d'euros al canvi actual) en una gigafactoria de bateries per a cotxes elèctrics a Somerset, al sud-oest del Regne Unit, segons ha informat el Govern britànic en un comunicat aquest dimecres. Així, el Regne Unit es queda de forma definitiva amb la gigafactoria de bateries que volia implementar Espanya a la localitat saragossana de Zuera.

A més, la nova gigafactoria de Tata Motors generarà 4.000 llocs de treball "altament qualificats" i altres milers per a la cadena de subministrament, mentre que la producció de bateries en aquesta planta començarà el 2026.

En aquest sentit, la planta subministrarà als futurs models de Jaguar Land Rover, com els models Range Rover, Defender, Discovery i Jaguar, però també tindrà potencial per donar servei altres fabricants. De fet, la factoria, que tindrà una capacitat de 40 gigawatts hora (GWh), podrà proporcionar el 2030 gairebé la meitat de la producció de bateries que necessitaria el Regne Unit, segons ha estimat Faraday Institution.

Tecnologia "punta"

El primer ministre britànic, Rishi Sunak, ha celebrat la inversió de 4.000 milions de lliures de Tata Group assegurant que és el "testimoni" de la fortalesa de la indústria de fabricació britànica. "Podem estar increïblement orgullosos que la Gran Bretanya hagi estat elegida com a seu de la primera gigafàbrica de Tata Group fora de l'Índia, assegurant el nostre país com un dels llocs més atractius per construir vehicles elèctrics", ha destacat. Per la seva part, el president de Tata Sons, Natarajan Chandrasekaran, ha assegurat que la seva inversió portarà tecnologia punta al país britànic, "ajudant a impulsar la transició del sector la mobilitat elèctrica".

A més, Chandrasekaran ha agraït al Govern britànic el seu suport per estar "tan a prop de nosaltres per fer possible aquesta inversió". Així mateix, segons han apuntat diferents mitjans del país, el Govern de Rishi Sunak hauria ofert ajuts de fins a 500 milions de lliures a Tata Motors per assegurar la planta, encara que des de Jaguar Land Rover han negat l'esmentat oferiment de finançament.

El Govern del Regne Unit ha assegurat en el comunicat que els detalls del seu suport a Tata es publicaran "al seu degut temps" com a part de les dades regulars de transparència. També han remarcat que el Centre de Propulsió Avançada (APC, per les seves sigles en anglès), que va ser llançat el 2013, té compromesos fons per valor de 1.400 milions de lliures per desbloquejar la inversió privada a noves cadenes de subministrament per a vehicles de baixes emissions.

Interès per Espanya

Cal recordar que en el seu moment, el Govern espanyol, per mitjà de l'anterior ministra d'Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, havia mantingut diverses reunions amb la companyia índia per tractar la possible inversió en el territori nacional de la firma propietària de Jaguar Land Rover. De fet, va ser a començaments d'any quan Tata Motors va parlar públicament de les seves intencions. El director financer del grup, Pathamadai Balaji, va confirmar públicament que el grup volia aixecar una gran fàbrica de bateries a Europa per assegurar-se el subministrament a la cadena de valor. Tanmateix, finalment l'empresa automobilística ha decidit instal·lar la gigafactoria de bateries al Regne Unit.