Mediapro commemora el seu 30 aniversari sense el seu fundador, Jaume Roures, que va abandonar aquest grup de producció audiovisual i gestió de drets esportius fa precisament un any. Aquest dilluns a Madrid, Tatxo Benet, el seu president i CEO, va desgranar els grans projectes de cara el futur en els quals aposta per incrementar encara més els drets esportius i el mercat audiovisual nord-americà. D'entrada, va anunciar la creació d'un fons de 1.000 milions d'euros dedicat a la compra i gestió de drets de propietat intel·lectual de l'esport.

D'una banda, l'abril de l'any vinent obriran un nou centre de producció als Estats Units, un mercat en el qual són presents des de fa més de 25 anys, per potenciar la producció de continguts en parla anglesa; i per un altre, llançaran una ofensiva per captar més drets d'imatge al món de l'esport. Encara que Benet va anunciar un fons de 1.000 milions, no va precisar amb quins socis compta per afrontar la inversió ni els drets que aspira aconseguir malgrat assegurar que existeixen converses "avançades".

Davant de les preguntes dels periodistes, Benet no va concretar les converses que duen a terme ni si tenen interès per gestionar drets d'imatge de grans clubs de futbol espanyol. Precisament, a l'acte de presentació dels projectes de futur de Mediapro, que va tenir per escenari el Casino de Madrid, estaven entre el públic alguns directius de clubs de La Liga. Benet va recordar l'experiència que tenen en aquest camp: cada any produeixen al món prop de 4.400 partits i prop de 120 en un cap de setmana.

L'aposta pels Estats Units i per la producció en parla anglesa és clara. Disposaran de més de 30.000 metres quadrats a les seves instal·lacions de Miami, Los Angeles, Manhattan i properament a Yonkers (a l'Estat de Nova York). Per al nou estudi ja existeix una llista de projectes amb el director argentí Juan José Campanella, el guionista Evan Katz, el director i actor John Turturro, l'actriu Melissa Leo o l'escriiptora Juliet McDaniel.

Aquest nou centre de producció (Mediapro Yonkers Studios) obrirà les portes l'abril de l'any vinent amb una inversió de 70 milions d'euros. Està situat al parc audiovisual de Yonkers, que és el centre d'aquesta indústria en l'Estat de Nova York. Ocupa una superfície de més de 10.000 metres quadrats, dels quals 4.000 es destinen a estudis. Mediapro espera aconseguir una ocupació de les seves instal·lacions del 60% ja el primer any de funcionament. En els tres anys següents, preveuen que aquest centre aporti el 20% de la xifra de negocis del grup als Estats Units.

També potenciaran Mediapro Xperiences, la seva unitat de negoci per gestionar espais. Integra les activitats museogràfiques i d'exposicions. Han desenvolupat el Barça Inmersive Tour, el Mirador Torre Glòries, Territori Atleti o el Museu de l'Art Prohibit, creat amb obres propietat del mateix Benet. David Xirau, director de Mediapro Xperiences, va recordar que van començar al mercat espanyol però que el seu pla, a mitjà termini, és entrar al mercat americà i a l'asiàtic. El nou enfocament del negoci consisteix "en passar de tenir centenars de clients a milions de visitants". També es proposen de gestionar espais propis.

Pel que fa a un dels seus negocis tradicionals, The Mediapro Studios, la seva factoria de producció de sèries i pel·lícules, ha integrat històricament diverses productores. Les últimes en sumar-se han estat Cimarrón i Fresco Film, que han col·laborat en produccions internacionals de gran pressupost com La sociedad de la nieve o JJuego de tronos. En cinema, han participa en l'últim èxit de taquilla, El 47. I en televisió, treballen amb les principals operadores mundials com Max, Nexflix o Amazon Prime.

Mediapro es va reorganitzar a fons després de la sortida de Roures l'octubre de l'any passat. Al gener, van anunciar la designació de Laura Fernández Espeso com a nova directora general de Grup Mediapro, en substitució de Juan Ruiz de Gauna, si bé el relleu s'havia de produir en el termini d'un any, el gener de 2025. Tanmateix, han avançat els terminis perquè Fernández Espeso ja va parlar aquest dimarts en qualitat de directora general. Precisament, els canvis organitzatius han servit per agilitar els nous projectes, especialment els que es desenvolupen als Estats Units.

FERNÁNDEZ ESPESO MEDIAPRO
Laura Fernández Espeso, directora general de Mediapro.

Fernández Espeso va iniciar la seva carrera professional fa més de 20 anys al sector de cinema independent treballant amb directors com Francis Ford Coppola, Danis Tanovic, Ken Loach o Juan José Campanella. El 2009 es va incorporar a l'equip de Globomedia com a directora de l'àrea de cinema i, el 2012, va assumir la direcció de desenvolupament internacional de televisió. El 2015 va ser nomenada responsable de contingut internacional de Grup Mediapro impulsant l'estratègia de les produccions internacionals i coproduccions a tot el món, així com el desenvolupament de les seus internacionals. Va ser directora general de The Mediapro Studio des de 2020, on va liderar l'estratègia de creació, producció i distribució dels més de 100 títols de ficció (TV i cinema) i no ficció que anualment produeix aquest estudi.

En la presentació dels grans projectes de Mediapro, aquest dimarts al Casino de Madrid, Benet va recordar que aquesta empresa va néixer només amb quatre persones el 1994 a Barcelona i ara ocupa més de 7.000 professionals que treballen a 52 seus de 29 països. En referir-se als seus orígens, fa precisament 30 anys, va esmentar als seus fundadors, a "Jaume" i "Gerard", amb referència a Jaume Roures i Gerard Romy, que ja no estan en la companyia.

Aquest dimarts, a la nit, van celebrar el 30è aniversari a la seu central de Barcelona amb la presència del president de la Generalitat, Salvador Illa; el del Parlament, Josep Rull; ii l'alcalde de Barcelona, ​​Jaume Collboni.