Quatre experts en matèria d’innovació en economia blava coincideixen en que determinades tecnologies poden fer compatible el creixement i la sostenibilitat. Ho han exposat durant la jornada sobre "Els reptes de l’Economia Blava", organitzada aquest divendres per El Nacional i ON ECOOMIA al Museu Marítim de Barcelona. Una de les taules, moderada pel periodista Germán Aranda, s’ha centrat en la innovació amb la participació d’Anna Majó, directora de Sectors Estratègics i Innovació de Barcelona Activa; Ignasi Ferrer, Ceo i cofundador d’Ocean Ecostructures; Marc Hervàs, cap de sostenibilitat de MB92; i Miquel de la Mano, director tècnic de la Fundació Port Innovation.

Anna Majó, directora de Sectors Estratègics i Innovació de Barcelona Activa, ha recordat que l’economia blava és una “font d’ocupació i de generació de riquesa”. En una ciutat d’emprenedors com Barcelona, “molts només miraven el terra i no al mar” quan forma part de “la nostra estratègia econòmica”: per això, cal conservar el mar. I ha assenyalat que la Copa Amèrica de vela ha estat un “accelerador de projectes i una alineació d’administracions”.

A partir d’un estudi sobre els nínxols d’ocupació que generarà l’economia blava, des de Barcelona Activa s’han llançat programes formatius, gratuïts, per a més de 5.000 persones. A tall d’exemple, ha indicat que hi ha fusters que, si sabessin anglès, podrien embarcar-se en iots i augmentar considerablement el seu salari.

Ignasi Ferrer, Ceo i cofundador d’Ocean Ecostructures, ha explicat que aquesta empresa barcelonina ha desenvolupat solucions tecnològiques, en col·laboració amb científics, per regenerar la vida marina a gran escala. “Hem aconseguit regenerar la vida marina i això es pot convertir en un valor per a les empreses, que deixen de ser destructores per ser regeneradores”, ha afirmat.

Sobre els esculls artificials marins, recorda que “el mar és com una sopa de microfauna que busca on adherir-se”. Precisament, aquests esculls han permès el creixement fins a un 500% en biodiversitat en determinats espais. Subratlla que “la tecnologia pot ajudar a fer compatible creixement i sostenibilitat” perquè “es poden obtenir recursos del mar sense destruir-lo”. Ocean Ecostructures és una empresa dedicada a la lluita contra la pèrdua de biodiversitat marina amb solucions tecnològiques per restaurar i protegir l’oceà.

Marc Hervàs, cap de sostenibilitat de MB92, ha apuntat que “el nostre negoci” és allargar la vida útil de l’embarcació. “Hem decidit que la sostenibilitat en aquest sector s’ha de portar al màxim nivell. Hem marcat unes polítiques internes molt estrictes: per exemple,  no fem feines de pintar sobre l’aigua, utilització productes alternatius... tot això fa que els procediments siguin més cars però els clients ho accepten”. Implementen millores en les embarcacions dels clients, fet que augmenta el seu valor. Ara treballen en estudis de laboratori sobre materials del món de la nàutica per trobar solucions més sostenibles. “No ha vingut cap client que ens digui vull fer més sostenible el meu iot, però nosaltres ens hem avançat: intentem que obrin les mires, informem de nous materials, posem les màximes facilitats perquè aquest procés sigui eficient”.

MB92 és un grup empresarial dedicat al manteniment i reparació de iots. Disposen de tres drassanes, una al Port de Barcelona i dues en l’àrea de La Ciotat, a la Costa Blava francesa. L’any passat va superar una facturació de 230 milions d’euros. Han posat en marxa el servei Refit for the Future, amb el qual proposen als propietaris una reconversió de les seves embarcacions perquè siguin respectuoses amb el medi ambient.

Miquel de la Mano, director tècnic de la Fundació Port Innovation, ha indicat que cal garantir l’activitat portuària, que és moure mercaderies, però sense perjudicar l’entorn marí. Ha recordat “l’espoli per part de l’espècie humana”. Sobre la descarbonització del sector, ha parlat de l’electrificació, però també de noves fonts energètiques com l’hidrogen, l’amoníac o els biocombustibles, que seran d’aplicació en funció de l’embarcació, el destí o la càrrega. Ha apostat per desplegar plantes energètiques de zero emissions.

La Fundació Port Innovation està impulsada pel Port de Barcelona juntament amb Ackcent i Aggity, i busca atreure el talent per transformar el sector marítim-portuari en un smart hub de referència, a través del coneixement, la innovació tecnològica i el compromís amb el medi ambient per assolir els principis de l’economia blava.