Indra ha firmat un contracte amb l'empresa Kongsberg Defense & Aeroespace per subministrar sistemes de comunicacions i torre per a set nous aeroports de Noruega, que es gestionaran des del centre de torre remota d'Avinor, en el municipi de Bodo. Aquests set aeroports se sumen als altres 11 regionals que ja utilitzen aquesta tecnologia, als que se sumeixin uns altres quatre que començaran a ser operatius a partir de març de 2025, segons han informat aquest dijous fonts d'Indra.

Kongsberg Defense & Aeroespace és un proveïdor de productes i sistemes de defensa i relacionats amb l'espai i és una de les dues companyies que formen el Kongsberg Gruppen (KOG) de Noruega, un subministrat de sistemes d'alta tecnologia. Indra ha exercit un paper fonamental a l'ampliació del Centre de Torres Remotes (RTC) de Bodo, Noruega, propietat i operat per Avinor, el proveïdor de serveis de navegació aèria noruec.

Actualment, el centre gestiona 11 aeroports regionals, una xifra que s'elevarà a 15 el març de 2025 amb l'acabament de la primera fase del programa de torres remotes d'Avinor, a què s'incorporaran pròximament uns altres set d'addicionals. Aquests nous aeroports utilitzaran el sistema de control de trànsit aeri InNOVA d'Indra, que proporciona una interfície única i integrada amb totes les funcions necessàries per a la gestió del trànsit aeri i el control aeroportuari.

Indra també subministra el sistema de control de comunicacions de veu Garex, que Avinor utilitza per assegurar una comunicació fiable amb els pilots i el personal de terra.

Torre de control d'Avinor

Indra ha tingut un paper clau en el desenvolupament de la tecnologia que ha permès l'obertura del centre de torre remota més gran del món. A finals de 2022, quinze aeroports estaven ja gestionats de manera remota des d'aquest centre situat a Bodø, al nord de Noruega. Els aeroports de Røst i Vardø, a 115 i 750 quilòmetres de distància, van ser els dos primers. El centre és propietat de i és gestionat per Avinor, el proveïdor de serveis de navegació aèria de Noruega. Indra i el seu soci tecnològic Kongsberg ofereixen uns sistemes que permeten la transició de les torres convencionals dels aeroports cap a torres digitals centralitzades. InNOVA, el sistema de torres d'Indra, permet als controladors aeris i als tècnics del Servei d'Informació de Vol d'Aeròdrom (AFIS) tenir consciència de la situació a l'hora de gestionar vols d'aproximació i moviments a terra. El sistema de comunicació de veu GAREX, també d'Indra, garanteix una comunicació fiable amb els pilots.

np 800x280 05112020 2 0
Taula de control de la Torre d'Avinor

Gràcies al sistema de torre InNOVA, Avinor obté la informació necessària per a una gestió segura del trànsit aeri i terrestre en una única pantalla. L'esmentada informació inclou, per exemple, fitxes de vol electròniques, la situació del trànsit aeri i informació meteorològica. Pot ampliar-se per incloure xarxes de seguretat avançades i funcions automàtiques que s'utilitzen en alguns dels aeroports més complexos del món. El sistema està dissenyat perquè els controladors puguin gestionar de manera remota diversos aeroports des de la mateixa posició de treball, tal com Avinor va validar en un projecte SESAR el 2019, amb posteriors validacions esperades per a principis de 2021.

Indra fa anys que està al capdavant del desenvolupament de torres remotes. El 2009, el proveïdor de serveis de navegació britànic NATS va encarregar a Indra el sistema de torres per a la primera «torre remota» del món, la Virtual Control Facility de Heathrow. El 2018, el nostre sistema de torre remota per a HungaroControl va ser guardonat amb el Jane's ATC Award per ser el primer sistema integrat de torre remota del món en rebre l'aprovació per operar sense restriccions de capacitat.