Telefónica ha tancat un exercici complint els objectius de facturació plantejats en el seu nou pla estratègic i un augment del marge d'ingressos per cada client. Una cosa que ha aconseguit gràcies a l'estirada del futbol en l'última part de l'any, generant així una mitjana de 91,2 euros per cada usuari que contracta els seus serveis. D'aquesta manera, l'operadora aconsegueix frenar la caiguda d'abonats de televisió que fa anys que encadena, encara que en el còmput anual el balanç continua sent negatiu.

Els gols de Bellingham, la baralla del Girona pel lideratge o els vaivens del Barça en LaLiga estan donant vida al futbol en aquesta temporada, però també han suposat un aire fresc per a Telefónica. La companyia que presideix José María Álvarez-Pallete destaca al seu informe de resultats anuals que el marge d'ingressos per usuari conegut com a ARPU (acrònim d'Average Revenue Per User) ha augmentat un 1% el 2023, fins als 91,2 euros, millorant així els 90,6 euros registrats entre setembre i novembre "gràcies a la presència del futbol durant tot el trimestre".

El negoci principal de Telefónica és la venda de dades i trucades en paquets, on s'inclou el futbol i les sèries. D'aquesta manera, la televisió de pagament de Telefónica, Movistar Plus+, va sumar 8.000 nous accessos durant els tres últims mesos de l'any passat. Aquest impuls ha servit perquè la teleco espanyola assoleixi el seu objectiu de facturació establert en el pla GPS presentat el novembre passat, que marca un creixement de l'1% en ingressos per any fins a 2026. Així, Telefónica va facturar en els últims dotze mesos un total 40.652 milions d'euros, un 1,6% més que a l'exercici anterior.

Els abonats cauen un 2,8% malgrat l'empenta de l'últim trimestre

Però si bé el futbol ha estat sempre un dels entreteniments audiovisuals més demandats al país des de fa anys l'aparició de plataformes com Netflix, Disney+, HBO Max o Amazon Prime, el canvi en les tendències de consum de la població, (especialment la més jove) i les pujades de preus al caliu de la inflació, han provocat la caiguda progressiva d'espectadors.

És per això que, malgrat la pujada de l'últim trimestre, Telefónica no aconsegueix frenar el descens de clients en el còmput anual, que registra una caiguda del 2,8%. En aquest sentit, l'operadora blava va sumar un total de 3,42 milions d'abonats, davant els 3,52 milions de 2022. Si fem la vista enrere, la caiguda és molt més gran, ja que el 2019, la companyia comptava amb alguna cosa més de 4 milions de clients amb els serveis de televisió contractats.

Això es tradueix en una pèrdua de 600.000 usuaris en els últims quatre anys en aquest segment televisiu. No ocorre el mateix amb els clients d'altres de les seves línies de negoci, que van créixer durant l'últim exercici. Així, l'empresa va assolir els 5,93 milions en el segment de banda ampla fixa (+1,4% interanual) i va finalitzar l'any amb 20,11 milions de clients en telefonia mòbil, un 4% més que els 19,34 milions amb què va tancar el 2022.

També va créixer en línies IoT (internet de les coses), que van acabar l'exercici amb 4,11 milions d'accessos, un 19,1% més que els 3,45 milions de 2022. Sí que va acusar una caiguda de clients en telefonia fixa, amb Asimismo, amb un descens de l'1,9% interanual, passant dels 8,1 milions els 7,94 milions de clients. En termes generals, Telefónica va créixer en clients un 1,6%, fins a arribar els 37,42 milions d'usuaris a tancament de 2023.

Movistar Plus+ frena la fuga d'usuaris

Es pot destacar que companyia es va fer amb els drets en exclusiva del futbol l'any 2015, quan va desemborsar 600 milions d'euros a LaLiga per retransmetre tots els partits de primera divisió. Els anys següents han estat marcats per un repartiment televisiu en el qual altres 'players' del sector han licitat per oferir els partits cada cap de setmana, incloent la Champions League, màxima competició europea.

Malgrat la sagnia de clients, Telefónica ha aconseguit frenar la situació, en part per l'estirada del futbol actual i gràcies també al llançament de Movistar Plus+ l'agost passat, la nova plataforma que obre alguns dels seus continguts als clients de la resta d'operadors i competidors.

Amb aquesta nova estratègia, els clients d'Orange, Vodafone o Digi han pogut comptar amb els serveis televisius de Telefónica. Un servei que inclou productes audiovisuals com una estrena de cinema al dia, sèries originals i internacionals, documentals i entreteniment, o un partit de La Liga i un altre de Champions per cada jornada, entre altres coses.

D'aquesta manera, es pot veure també que els usuaris que cancel·len les tarifes contractades amb Telefónica també han descendit. La multinacional ha sabut manejar la situació i ha aconseguit una taxa d'abandonament, coneguda tècnicament com a churn, del 0,9% el 2023. La xifra baixa dos punts respecte a l'any anterior i es col·loca com la més baixa des de l'any 2013, quan Telefónica va llançar la seva oferta convergent.