Telefónica inicia una nova etapa amb el negoci de Llatinoamèrica en el punt de mira. La seva divisió Hispam, que inclou les 8 filials del grup repartides per diferents països de Llatinoamèrica (exceptuant el Brasil), ha llastat els comptes del grup amb una caiguda d'ingressos en els nou primers mesos de 2023. Des de la companyia s'obren a possibles desinversions en els esmentats mercats o aliances estratègiques de coinversió amb altres grups, com ja s'ha fet anteriorment.
La companyia que dirigeix José María Álvarez-Pallete ha marcat les línies estratègiques del seu nou pla per als pròxims quatre anys, sent la generació de caixa, la reducció de deute i el manteniment del seu atractiu dividend els pilars fonamentals. En aquest procés, l'estalvi de costos serà essencial per augmentar els ingressos i arribar als objectius previstos.
Així mateix, el president executiu de la teleco va voler remarcar la importància estratègica de la companyia després de l'entrada de STC a la seva capital i l'interès del govern espanyol per aconseguir una participació. Un missatge en el qual va advocar per la "desregulació completa" del sector per "competir en igualtat de condicions". Més enllà dels moviments corporatius, encara hi ha incògnites entorn d'una part del seu negoci que seran clau als pròxims exercicis.
Una d'aquestes és què passarà amb les filials que té Telefónica en territoris llatinoamericans, que suposen el 19% de la facturació del grup. És probable, per mantenir la retribució a l'accionista durant els pròxims anys, generar més caixa (5% de caixa operativa i per sobre del 10% per a la generació de flux de caixa) i reduir el deute hagi de vendre part dels seus actius. A més, una vegada finalitzada l'OPA sobre la seva filial alemanya per gairebé 2.000 milions per aconseguir el control total de la firma, Telefónica dona per concloses "les seves exigències d'inversió més grans".
Les participacions de Telefónica a Hispam a la venda
En aquest sentit, la companyia no tanca la porta a la venda de participacions que posseeix en les diferents filials que té a l'Argentina, Xile, Colòmbia, Equador, Mèxic, Perú, l'Uruguai i Veneçuela. Així ho va fer saber Laura Abasolo, directora general financera (CFO) de Telefónica, durant el Dia de l'Inversor celebrat aquest dimecres. La directiva va exposar els inversors i analistes que les filials estan obertes a "opcionalitats estratègiques per cristal·litzar valor", ja que són societats separades del core del grup en què se centraran els pròxims anys.
Mentre que Telefónica centra esforços a Espanya, Alemanya, el Regne Unit i el Brasil, Hispam queda relegada a un segon pla. És per això que Abasolo va assegurar que entre les oportunitats per a les 8 filials poden passar tant per processos de consolidació amb altres operadores del sector, com per la desinversió en les mateixes o les aliances de coinversió. No seria la primera vegada que ocorre, ja que ja s'han donat acords d'aquest tipus en empreses de fibra a Xile, el Perú o Colòmbia amb el fons KKR.
També existeixen exemples com també ocorregut a Colòmbia, on Telefónica ha creat al costat del grup Millicom l'empresa independent NetCo. Una nova societat que integrarà les xarxes d'accés mòbil de Movistar i Tigo, després d'haver rebut el vistiplau dels reguladors recentment. Amb aquest tipus d'operacions, Telefónica busca destinar menys recursos del grup a les filials i que puguin generar ingressos sense demandar tanta despesa, ja que llasten els comptes de la matriu i la seva valoració borsària.
En aquest sentit, la companyia ha assenyalat que porta reduint l'exposició a Llatinoamèrica des dels últims quatre anys. En la presentació als inversors, la CFO de Telefónica va explicar que el capital invertit entre desembre de 2019 i setembre de 2023 s'ha reduït un 26%. Així mateix, el nou pla estratègic planteja una nova reducció de la inversió del 15% fins a 2026.
Els ingressos cauen un 4,4%, afectats per Xile i el Perú
Quant als resultats, Telefónica ha registrat un augment dels seus ingressos en conjunt, però el seu benefici ha caigut entre gener i setembre, entre altres coses, pel deteriorament del negoci al Regne Unit i per la caiguda d'ingressos a Llatinoamèrica. Mentre que la facturació dels seus principals mercats puja, especialment al Brasil (+9,3%), la d'Hispam ha caigut un 4,4% en comparació amb els nou primers mesos de 2022.
D'aquesta manera, la unitat d'Hispanoamèrica va generar 6.727 milions d'euros d'ingressos, en un context de reducció d'exposició a la regió i impactats per la competència als mercats de Xile i el Perú. Segons explica l'empresa, la menor venda de terminals també ha afectat el negoci.
Si s'observen les dades del tercer trimestre, els ingressos van descendir fins als 2.238 milions, la qual cosa suposa un 10,8% menys que el 2022. Quant a l'oibda de Telefónica a la regió, també va caure, en aquest cas, un 24,9%, fins als 1.198 milions. Per contra, Hispam va reduir la inversió en capital (capex) un 19,8% en comparació amb l'any passat, fins als 528.000 euros.
Per països, Xile va reduir els seus ingressos un 0,3% en el tercer trimestre, mentre que el seu oibda va disminuir un 25,9%; al Perú, la situació econòmica va afectar la demanda interna, una cosa que, al costat "d'un entorn competitiu molt agressiu" tant en fix com en mòbil, va suposar una caiguda dels ingressos del 9,3% en el tercer trimestre, mentre que l'oibda va baixar un 29,4% interanual.
Per la seva part, a Colòmbia, els ingressos per servei van créixer un 6,6% interanual i l'oibda va disminuir un 35,3%. Així mateix, a Mèxic, els ingressos es van reduir un 4,4% interanual per la menor venda de terminals i de tarifes interconnexió, però el seu oibda va créixer un 66,9%. L'Argentina posa la nota positiva, amb un increment dels ingressos interanual de fins al 114,8% i del 139,2% de l'oibda.
Es pot destacar que Telefónica ja ha hagut de sortir en ajuda d'Hispam per sanejar els seus comptes. Al març va haver de realitzar una ampliació de capital de 380 milions d'euros per la situació negativa de la divisió per fer front als seus pagaments a curt termini. Una injecció de diners que es va sumar als 1.192 milions d'euros de l'ampliació de capital pel mateix motiu el 2022.