Telefónica investiga una possible filtració de dades de clients. Tot i que encara no han confirmat la veracitat i l'abast d'aquesta acció, podria afectar uns 120.000 clients de la companyia, dels quals suposadament s'haurien obtingut noms, cognoms i números telefònics, però no dades bancàries. Aquesta filtració s'hauria produït el març passat.

Les grans companyies no es deslliuren dels atacs cibernètics. Fa uns dies, Banco Santander va comunicar un "accés no autoritzat a un servidor extern que contenia dades de clients, si bé tampoc no eren sensibles.

Des de Telefónica s'apunta que estan investigant la veracitat d'aquesta informació, apareguda aquest dimarts en un fòrum d'Internet. El portal HackManac, especialitzat en ciberseguretat, ha anunciat a través de X (anteriorment, Twitter) que s'ha detectat una potencial filtració de dades en Telefónica en un fòrum d'hacking (és a dir, d'accés il·legal a sistemes informàtics) i que hi ha 120.000 usuaris presumptament afectats.

Segons la publicació, aquest març passat, Telefónica hauria patit una violació d'informació que hauria provocat el robatori d'una base de dades que contenia 2.676.108 registres. Entre aquests, es troba informació com adreces físiques, noms complets, adreces electròniques i números de telèfon d'aproximadament 120.000 clients i empleats. No hi haurien dades bancaries ni domiciliàries que suposessin un perill per als clients.

Recomanacions

HackManc apunta que encara no s'han confirmat ni desmentit aquestes informacions encara que ha recomanat als usuaris que vagin amb compte amb possibles intents de phishing, o sigui, que tinguin "cura davant de possibles intents de suplantació d'identitat". De moment, Telefónica encara no ha confirmat si aquestes informacions són veraces i està treballant en el seu esclariment.

Anteriorment, Telefónica havia patit atacs d'aquest tipus. El 2022, va confirmar un atac cibernètic a un router que va afectar un nombre indeterminat de clients de Movistar i O2. I el 2017 va patir un altre atac que va impedir l'accés a determinades parts del seu sistema intern.

El Banco Santander va patir un atac informàtic fa dues setmanes que va deixar exposades les dades de milions de clients i empleats a Espanya, Xile i l'Uruguai. Després de monitorar la situació, el banc va informar "directament" tots els afectats, si bé també va posar en coneixement al mercat d'aquesta situació mitjançant un comunicat a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). En aquell moment, el Santander "va lamentar" la situació i va assegurar que havia implementat immediatament "mesurades per gestionar l'incident, com el bloqueig de l'accés a la base de dades i un reforç de la prevenció contra el frau per protegir els clients". Així mateix, va assenyalar que les operacions i sistemes no estaven afectats i que els clients podien continuar operant amb seguretat.