Telefónica continua avançant en el seu objectiu de ser una empresa 'residu zero' el 2030 en impulsar el reacondicionament d'equips electrònics de clients o CPE's (Customer Premise Equipment) i facilita la seva posada al punt perquè puguin tornar a ser utilitzats com a|com nous i així evitar residus. Per incentivar l'economia circular, la companyia ha desenvolupat la plataforma 'Vicky', que mitjançant l'ús de tecnologia blockchain permet obtenir una traçabilitat més gran, seguiment i control a tota la cadena de valor de mòdems, routers i descodificadors de TV.

Des de la seva posada en marxa fa cinc anys, Telefónica ha reutilitzat més de 19 milions de routers i descodificadors en totes les seves operacions. El 2023, va assolir el 88% de tots els equips recollits, apropant-se al seu objectiu d'arribar al 90% el 2024, recull Europa Press.

Aquest sistema permet millorar significativament les taxes de recollida, els processos de reacondicionament i amb això, ampliar la vida útil dels equips. La solució ha estat reconeguda per la seva innovació (Gartner, Forbes) en fomentar una cadena de subministrament més eficient, ràpida, senzilla i sostenible.

La companyia explica en un comunicat que les cadenes de subministrament actuals són cada vegada més globals, complexes i amb una logística que traspassa fronteres. Aquesta situació planteja alguns reptes com a terminis de lliurament elevats a causa de l'escassetat al mercat de components electrònics o ineficiències en l'aprovisionament de dispositius.

En aquest context i per abordar aquests reptes, la col·laboració es torna imprescindible, ja que, en Telefónica, les operacions d'equips electrònics com a mòdems i descodificadors impliquen més de 100 empreses a tres continents. 'Vicky' permet al grup Telefónica abordar els esmentats reptes en obtenir la traçabilitat dels equips gràcies a l'automatització completa del procés logístic i ajuda els proveïdors aconseguir una eficiència més gran a través de la digitalització.

Com a conseqüència, el sistema permet optimitzar l'aprovisionament, evitar retards i facilitar l'accés a informació del producte com el lloc de fabricació, els components crítics i la informació rellevant per als processos de manteniment o el reacondicionament d'equips.

"Creiem fermament que gran part de la innovació que veurem en un futur pròxim se centrarà en la transformació dels processos, on les noves tecnologies com a blockchain, big data o la internet de les coses seran factors clau per contribuir a la descarbonització de les operacions generant beneficis ambientals", ha assenyalat Fernando Valero, director Global de Supply Chain i Transformació de Compres de Telefónica.

Referent a això, la companyia indica que prolongar la vida útil dels equips evita emissions, residus i consum de recursos associats a la fabricació d'equips nous. Quan els equips no poden reutilitzar-se, la millor opció és el seu reciclatge, ja que cada equip conté materials com l'or o el coure que poden ser utilitzats en productes nous que en Telefónica es realitza a través d'una altra plataforma per assegurar el seu correcte tractament a través del reciclatge.

Telefónica integra l'economia circular als seus processos per optimitzar el consum de recursos i promou el disseny amb criteris ambientals, la reutilització i el reciclatge per minimitzar el seu impacte i afavorir la reincorporació de materials al cicle productiu. La circularitat permet evitar emissions indirectes de carboni, associades a l'extracció de nous materials vinculats a la fabricació de nou equipament, la qual cosa contribueix a assolir les zero emissions el 2040.