Real Madrid TV ha convertit els seus continguts editorials en una màquina de polèmiques i amb un argumentari que ataca des d'àrbitres a clubs i jugadors. Darrere d'aquests criteris hi ha una gestió empresarial que passa pels poders que el club ha donat a dos grans conglomerats per a la seva gestió.
Així doncs, durant divuit anys va ser gestionada per Mediapro, aleshores al capdavant Jaume Roures. Però l'any 2019 es va canviar de companyia i es va donar a un consorci integrat per Telefónica i Supersport, la productora creada per Manu Carreño i J. J. Santos amb participació de Mediaset.
Èxit d'audiència?
Aquest canvi es va aprovar a través d'un concurs i es va fer efectiva l'1 de juliol de l'any 2019. Malgrat tot, el canvi no va agafar per sorpresa, ja que cal recordar que des de finals de l'any 2016, Supersport ja era l'encarregada de produir alguns continguts específics com els documentals sobre llegendes i jugadors del club. Cal recordar que Real Madrid TV va néixer l'any 1999 de la mà de Sogecable (del grup Prisa), primer com un canal de pagament que s'emetia a la plataforma Canal Satèl·lit Digital. I no va ser fins a l'any 2016, quan va guanyar una de les noves llicències TDT per emetre en obert.
Des d'aleshores, les seves dades de seguiment sempre han estat modestes, fins ara. L'any 2019 era el canal en obert amb menys audiència. Però en els darrers temps aconsegueix, més enllà de la viralitat a les xarxes, rèdits més interessants. El passat 14 de gener, amb un especial de la Supercopa d'Espanya, va aconseguir fidelitzar 259.000 espectadors amb un 2% de share. Lluny del residual 0,3% de share que tenia de mitjana abans de la pandèmia per covid.
La facturació de les productores
Cal subratllar que la línia editorial, igual que el disseny de la programació, sempre han estat i continuaran sent competència del club. Però els canvis amb aquestes productores són notoris pel que fa a rèdits. D'una banda, la xifra d'ingressos de Telefónica a escala mundial va presentar una tendència a la baixa durant tot el període fins a arribar a situar-se per sota dels 44.000 milions d'euros a partir del 2020. Això sí, el 2022 va experimentar una lleugera millora respecte del 2021, segons subratlla el portal especialitzat Statista. Però aquest grup és un gegant i més interessant és veure el comportament de Supersport amb l'arribada de Real Madrid TV a la seva cartera de clients.
D'entrada, darrere de Supersport hi ha els periodistes Manu Carreño i J. J. Santos i la participació de Mediaset (Telecinco) en un 30% de participació. Supersport va arribar a facturar 14,19 milions d'euros només el 2017, però l'any següent el seu volum de negoci va caure fins als 10,37 milions perquè Telefónica va decidir treure-li la producció del seu canal de Fórmula 1, en què tenien empleades a més de 40 persones. L'any 2023 va caure la seva facturació un 13,5%, fins als 13 milions d'euros. La tendència ha seguit la mateixa que el conjunt de productores en les quals participa Telecinco i, per tant, la recuperació relativa d'audiències a Real Madrid TV no es trasllada en els resultats.
I darrere d'aquest projecte, hi ha un altre que emergeix amb força i és la nineta dels ulls del president blanc: RM Play, la nova plataforma de streaming per als socis que compta amb més de 700 hores de contingut i inclou materials de les seccions de futbol i bàsquet, del planter, entre d'altres. I ja explora noves línies de negoci com l'anomenat Madridista Premium (35 euros a l'any) que dona accés a continguts addicionals.