La multinacional espanyola Telefónica ha assolit un acord per a la venda de la totalitat de les accions de la seva filial Colòmbia Telecomunicacions (Coltel), representatives del 67,5 % de la seva capital social, a Millicom Spain per al voltant de 368 milions d'euros, informa l'agència EFE.

Segons ha notificat aquesta matinada a la Comissió Nacional dels Mercats de Valors (CNMV), el valor de l'operació, que ha realitzat a través de la seva filial Telefónica Hispanoamèrica, ascendeix 400 milions de dòlars dels EUA i està subjecta als ajustaments de preu habituals en aquest tipus de transaccions.

El tancament de l'operació queda subjecte a determinades condicions, incloent-hi les pertinents aprovacions regulatòries i a acords amb la Nació – Ministeri d'Hisenda i Crédito Público de la República de Colòmbia i a acords amb Empreses Públicas de Medellín.

A més, Millicom ha informat en un comunicat que també ha acordat oferir adquirir el 32,5 % restant de les accions de Coltel, propietat de l'Estat colombià i altres inversors, al mateix preu de compra per acció que ha ofert Telefónica a fi d'aconseguir el 100 % de la companyia.

Telefónica va notificar el passat mes de juliol d'un acord no vinculant entre la seva filial Telefónica Hispanoamèrica i el grup Millicom per explorar una possible operació corporativa respecte als actius que ambdós grups tenien a Colòmbia, la qual cosa podia implicar la venda de les accions.

Segons ha explicat ara, aquesta operació s'emmarca dins de la política de gestió de carteres d'actius del grup "i està alineada amb la seva estratègia de reduir gradualment l'exposició a Hispanoamèrica".

Es tracta, a més, de la segona gran operació corporativa del president de Telefónica, Marc Murtra, que el passat 18 de gener va substituir en aquest càrrec a José María Álvarez Pallete, després que el febrer passat assolís un acord per vendre la seva filial argentina a Telecom Argentina, participada pel Grup Clarí, per 1.245 milions de dòlars (1.189 milions d'euros).

L'estratègia de desinversió de Telefónica en la unitat d'Hispam va començar el 2019, ja abans d'aprovar el pla estratègic de Telefónica fins a 2023, que contemplava reforçar el mercat dels seus quatre territoris principals (Espanya, Alemanya, Regne Unit i Brasil) i simplificar el seu negoci a Llatinoamèrica.

Així, per exemple, a més de les operacions de l'Argentina i Colòmbia, també s'ha informat sobre possibles sortides de Mèxic i l'Uruguai.

La companyia també va anunciar al febrer que la seva filial al Perú havia entrat en concurs de creditors amb l'objectiu d'aconseguir una "reestructuració ordenada" dels seus passius que arrossegaven dificultats econòmiques des de feia temps.

Telefónica va ingressar el passat exercici 9.032 milions d'euros en la seva unitat d'Hispam, que inclou tot Llatinoamèrica tret del Brasil, la qual cosa suposa un 7,8 % més que en 2023 i el 22 % dels ingressos totals de la multinacional espanyola el 2024.