El teletreball no va ser cosa de la pandèmia. Després de la crisi sanitària, les empreses de tot el món han anat regulant aquesta modalitat de treball amb l'objectiu de ser més flexibles amb els seus empleats i ajudar-los a conciliar la seva vida laboral i personal. La banca espanyola és un clar exemple d'això, a excepció de Unicaja, totes les entitats han implantat aquest model de treball en remot.

El Santander va apostar per això fins i tot abans de la Covid. El banc càntabre ofereix als seus treballadors una modalitat de treball híbrid que els permet combinar el treball en remot i el presencial. En el seu cas, els dies de teletreball varien en funció de les necessitats del departament. L'entitat l'anomena "flexiworking" i l'aplica tant en el centre corporatiu com en els serveis centrals de Santander Espanya.

CaixaBank i el BBVA el van regular el 2022. Concretament, CaixaBank va implantar un model de treball en remot (voluntari per ambdues parts, entitat i empleats), que consisteix en un màxim de 6 dies de treball en remot al mes en els serveis centrals (el que suposa el 30% del total) i 4 dies en els serveis territorials (20%).

El banc català considera que el treball en remot és un element de valor afegit per als empleats del grup, ja que redueix l'estrès per desplaçaments i facilita la conciliació, la qual cosa comporta una millora del compromís i dels resultats.

El BBVA va implantar de forma definitiva i global el model de treball flexible l'abril de 2022. En línies generals, es tracta d'un model de caràcter voluntari que estableix un màxim de treball en remot del 40%, sempre que sigui possible en funció de la naturalesa del lloc. Com a característica particular a Espanya, el còmput del temps de treball en remot es realitza en base trimestral. El banc permet a més la flexibilitat intradia i els empleats poden registrar dos domicilis per teletreballar.

En BBVA es pot teletreballar un 40% de la jornada, en CaixaBank i Sabadell un 30%

El banc assegura que aquesta flexibilitat ha demostrat tenir un impacte positiu en el compromís i la productivitat dels empleats, de fet, pràcticament la totalitat dels seus 12.000 s'han acollit a aquest model. Principalment en els serveis centrals i en les funcions de suport.

En el Sabadell també compten amb un model híbrid de treball per als empleats de serveis centrals que contempla el teletreball en un màxim del 30% de l'horari laboral, això suposa 6 dies el mes. En alguns departaments, com Sabadell Digital, el model és més flexible i s'eleven els dies de teletreball.

Bankinter també ha apostat sempre per un model de treball flexible, ja sigui referent a una certa flexibilitat horària a l'inici i terme de la jornada, com la possibilitat de treball en remot quan no es pugui assistir presencialment a l'oficina per necessitats puntuals. En serveis centrals i centres territorials, a més, donen la possibilitat de treballar en remot un dia a la setmana.

Es tracta d'una decisió voluntària i és el mateix empleat qui decideix quan teletreballar, sempre prèvia autorització del seu responsable, partint de les necessitats de servei de cada àrea, lloc i funció. La mesura és aplicable a tots els empleats dels serveis centrals del banc.

Unicaja és l'únic banc que no l'ha implantat

En Unicaja hi va haver un projecte pilot l'any passat i es va permetre teletreballar un màxim del 25% de la jornada i en total, 15 dies al trimestre. Però en acabar no es va regular. Els sindicats més representatius del banc andalús, com CCOO, UGT, Suma+T i CESICA, ho han sol·licitat deliberadament en privat, en cada reunió de relacions laborals. Però també en públic, en les juntes d'accionistes.

"El 2024 no té cap lògica prescindir d'una fórmula de treball interessant tant per a empreses com per a treballadors", denuncien els sindicats. Des del banc no descarten implantar-lo en el futur i recorden que amb determinats perfils i en casos concrets, sí que es dona l'opció de teletreball.

La banca mitjana també teletreballa

A Kutxabank el teletreball es va regular el 2021 i de fet, tenen el sistema més flexible de tots. Amb caràcter general, el banc basc permet treballar a distància entre un 30% i un 80% de la jornada establerta per a cada empleat, prenent com a referència un període de 3 mesos. En tot cas, l'empleat ha de prestar serveis presencialment un mínim d'1 dia a la setmana, expliquen.

Així mateix, Ibercaja ha posat en marxa aquest 2024 un nou Pla d'Igualtat en el qual han incorporat el teletreball com una nova mesura en algunes Direccions de l'Entitat. També han incorporat un projecte pilot de treball no presencial en part de l'equip de serveis centrals per avaluar la seva eficàcia de cara a la seva possible adopció definitiva.