Tendam va augmentar les seves vendes un 6,5% l'any 2023. El grup propietari de marques com Cortefiel, Springfield, Women'secret o Pedro del Hierro va assolir els 1.288 milions d'euros de facturació al seu últim exercici fiscal, finalitzat el passat 29 de febrer, segons ha informat la companyia aquest dijous.

Respecte a les vendes a superfície comparable del grup, aquestes van créixer en un 6,9% respecte a l'exercici 2022. Per la seva part, els ingressos online van sumar 187,7 milions d'euros el 2023, la qual cosa suposa un increment del 8,9% respecte a l'any anterior. La companyia destaca que les noves marques, pròpies i de tercers, van facturar fins a 79 milions d'euros l'any i van ser responsables del 27% del creixement dels ingressos del grup.

"El 2023, Tendam ha continuat el seu camí de creixement en paral·lel a la implementació completa de la seva estratègia 5.0. Tendam s'ha posicionat com un ecosistema omnicanal únic al voltant d'un fort reconeixement de marca, els seus consolidats clubs de fidelitat, unes capacitats superiors en el CRM (Customer Relationship Management) i una xarxa capil·lar de botigues físiques i digitals totalment interconnectades en el pla comercial i logístic", ha destacat Jaume Miquel, conseller delegat de Tendam.

Creixement per marques

Tendam assenyala que va continuar augmentant la seva quota de mercat en els segments en els quals opera a Espanya (peça exterior masculina i femenina, i roba íntima), en escalar del 6,1% el 2019 al 7,1% el 2023. Quant a les marques, les que van destinades a públic adult (Cortefiel, Pedro del Hierro, Hoss Intripia, Slowlove i OOTO) van ser les que més van créixer, amb un increment de les vendes del 9,6%, fins als 342,1 milions d'euros.

En el segment especialista (Women'secret, Dash and Stars i HI&BYE), la multinacional va augmentar les seves vendes en un 7,8% fins als 393,7 milions d'euros. El segment jove-adult (Springfield, High Spirits i Springfield Kids) va créixer en un 4,7%, fins als 447,8 milions d'euros.

Per la seva part, el segment outlet, que inclou la marca pròpia Milano i permet a Tendam donar una "segona oportunitat" a l'estoc sobrant (amb impacte positiu en els seus marges), es va mantenir estable (-0,2%) "com a resultat d'uns nivells més baixos d'estoc sobrant a totes les marques", ha explicat l'empresa.

Tendam agafa impuls a Mèxic

Quant a les xifres per regions, Tendam va registrar el 2023 increments de vendes en totes les àrees geogràfiques en les quals opera en comparació amb l'any anterior, destacant especialment Mèxic (creixement de 23,9% respecte a l'any anterior). La companyia destaca aquest país com un dels mercats amb més potencial de creixement, on compta amb 64 botigues pròpies, així com Espanya i Portugal (creixement del 6,2% i el 7%, respectivament).

El resultat brut d'explotació (ebitda) recurrent va assolir els 313,3 milions d'euros el 2023, la qual cosa suposa un creixement del 9,8% respecte a l'exercici 2022 i del 13% respecte a 2021. Per la seva part, el marge brut va assolir el 62,5% el 2023, la qual cosa representa un increment d'1,2 punts percentuals respecte a 2022.

La forta generació de tresoreria es va traduir en un flux de caixa lliure de 112,9 milions d'euros a l'exercici, un 29,8% més que el 2022. Al tancament de l'exercici 2023, el deute financer net (excloent els passius per arrendament a curt i llarg termini) era de 300,5 milions, la qual cosa representa una ràtio de palanquejament financer d'1,58 vegades.

El deute net de Tendam es va situar en 611,8 milions d'euros al tancament de l'exercici 2023, el que suposa una reducció en 48,5 milions d'euros respecte al tancament de 2022 i equival a una ràtio de palanquejament total d'1,95 vegades.

Previsions per a 2024 i sortida a borsa

D'altra banda, la companyia ha publicat la informació financera preliminar del primer trimestre del present exercici, tancat el 31 de maig de 2024. En aquest període, el grup va augmentar els seus ingressos a superfície comparable un 6% davant el mateix període de l'exercici 2023, i la seva facturació online es va incrementar un 15,1%.

Tendam espera que els ingressos totals i les vendes a superfície comparable s'incrementin entre un 5% i un 6% a l'exercici 2024, i que els ingressos online creixin a mitjà termini entre el 9% i l'11% de manera anual. En aquest context, les estimacions del grup passen per un creixement de l'ebitda recurrent i un ebitda recurrent pre NIIF16 entre un 8,5% i un 10,4% i entre un 18,9% i un 23,5%, respectivament, davant el primer trimestre de l'exercici 2023.

"Els resultats de l'exercici 2023, les previsions per a l'exercici 2024 i el desenvolupament de l'estratègia de Tendam, al costat d'unes robustes pràctiques de Govern Corporatiu i una rigorosa disciplina financera, ratifiquen el sòlid i consolidat model de negoci de Tendam", ha afirmat el grup.

Respecte a la seva sortida a Borsa, la companyia tèxtil ha afirmat que continua valorant possibles alternatives estratègiques, entre les quals figura una "eventual" oferta pública de venda d'accions en un mercat regulat.

Per a aquest any, Tendam ha explicat que espera continuar avançant en les seves iniciatives estratègiques, millorant les seves capacitats digitals i omnicanales, potenciant les seves marques pròpies, incorporant noves marques de tercers, impulsant els seus clubs de fidelitat i expandint-se al mercat mexicà.

"L'actual exercici fiscal 2024 ha començat de forma molt positiva i estem molt satisfets amb l'excel·lent comportament del negoci. Seguim entusiasmats amb les oportunitats de creixement que tenim per davant i confiem que el 2024 serà un altre any d'importants progressos per a Tendam", ha conclòs Jaume Miquel.