El president de Tendam, que compta amb marques com Cortefiel, Pedro del Hierro i Women'Secret, Jaume Miquel, ha apuntat que la sortida a Borsa del grup de moda no està ni tancada ni oberta en l'actualitat, però que la companyia està "preparada" per fer-ho, encara que dependrà que es donin les condicions del mercat. "Fins que no s'aclareixin les eleccions americanes i no baixin els tipus als Estats Units d'una forma més clara, serà difícil fer sortides a Borses per a companyies de mida mitjana. Si és una firma de mida molt gran en sectors que estan de moda com la sanitat, defensa o tecnologia, pot ser més fàcil, però en consum és més complicat", ha assegurat Miquel durant la seva participació en el IV Fòrum Retail i Gran Consum d'El Economista.
D'aquesta forma, i respecte a la possibilitat de sortir al mercat en el primer trimestre de l'any que ve, el directiu s'ha mostrat caut. "Ni està tancada la porta, ni està oberta. La companyia està preparada, està anant bé. I el dia en què es donin les condicions suficients del mercat, ja en parlarem", ha reiterat. Miquel ha explicat que sortir a cotitzar abans de l'estiu era una possibilitat en donar-se "prou condicions per sortir", però ha reconegut que la "realitat és que no va ser així". "La companyia no l'hem gestionat per fer una sortida a Borsa, l'hem fet perquè creixi, perquè continuarà creixent i el full de ruta segueix igual," ha recalcat. No obstant això, el president de Tendam ha reconegut que sortir a Borsa és "l'espai natural" per a una firma que està creixent a un ritme entre el 6% i el 8%, on a més preveuen oferir un dividend a l'accionista atractiu per sobre del 4%.
Respecte a Grup Tendam, Miquel s'ha mostrat satisfet pels resultats que s'han donat en els últims anys després de tancar el primer semestre amb "molt bons" resultats amb millores del marge i Ebitda. "El consum continua sent molt bo, esperem tancar un any amb una forquilla de creixement del 6%-8% i amb protecció del compte de resultats", ha assenyalat.
Internacionalització de Tendam
Pel que fa a la internacionalització, Miquel ha recordat que estan presents a 80 països, però ha mostrat l'ambició d'estar en països de mida gran, destacant el comportament de Mèxic o el que s'està registrant a la zona dels Balcans. "A Llatinoamèrica som a tots els països tret de l'Argentina i el Brasil, mentre que els Estats Units són un tema pendent", ha reconegut.
Un altre mercat important per a la multinacional és la Xina, que considera un cas "particular". "Creiem que continua sent una oportunitat per al luxe, però la resta del mercat és per a marques xineses. La Xina és per a xinesos i per al luxe", ha reiterat.
Miquel ha recordat que el "gran procés de transformació" de la companyia va succeir durant la pandèmia. "De 2016 a 2019 va ser un moment d'ordenació i sanejament, però després de la Covid hi va haver el gran canvi. La realitat és que la companyia té poc a veure a la de fa set anys, té solidesa financera, un ebitda del 15% sobre vendes i amb totes les marques creixent en positiu. Tenim 12 marques pròpies i 160 de tercers que es venen dins de l'ecosistema, això és una gran diferència", ha recalcat.