Les empreses espanyoles comencen a fer balanç de com les afecta el terratrèmol a Turquia i Síria, principalment al primer país que és on operen algunes firmes de l'IBEX, com Mapfre. La companyia d'assegurances reconeixia aquest dijous que està avaluant l'impacte que pot tenir en els seus comptes el sinistre a Turquia, un país en el qual opera des d'anys i on compta amb més d'1,2 milions de clients i 600.000 empleats, segons ha indicat el president, Antonio Huertas, en la presentació de resultats. Creu que és "aviat" per fer una valoració sobre com pot evolucionar la companyia allà, però en qualsevol cas avança que l'impacte econòmic "serà mínim".

En concret, l'executiu de l'IBEX, destacava que en el negoci assegurador, Mapfre opera a Turquia en assegurances de danys i automòbils, i aquests són els rams que "poden veure's afectats". Des del punt de vista reassegurador, tanmateix, "és on es pot produir un impacte major". Però per les primeres estimacions, afirmen que és un sinistre de tipus mitjà, que està recollit en els seus pressupostos de sinistralitat de catàstrofe.

"Amb la informació coneguda en aquest primer moment, podem anticipar que no tindrà un impacte rellevant en els comptes anuals", afegia el president de Mapfre, que a més valorava com una situació "horrible" la catàstrofe que ha afectat més de 100.000 km² i més de 13 milions de persones a Turquia i Síria.

"És una de les catàstrofes més importants que des del punt de vista humanitari hem conegut i ens ha esglaiat tots. Traslladem el nostre sentiment de solidaritat al poble turc", apuntava. Sobre això, afegia que els seus més de 600.000 empleats al país turc estan bé "afortunadament" segons han pogut conèixer.

Des del punt de vista social, explicava que la Fundació Mapfre ha començat a desenvolupar un pla solidari "des d'avui mateix" que incorpora un sistema de finançament col·lectiu on per cada euro donat pels ciutadans, la companyia d'assegurances el duplicarà, per crear així un fons d'ajuda urgent. Així mateix, la Fundació destinarà una ajuda inicial de 100.000 euros per contribuir al subministrament de béns de primera necessitat a les zones més afectades de Turquia. Actualment ultima el lliurament de tendes de campanya, mantes i sacs de dormir, i a curt termini, proporcionarà habitatges prefabricats per començar a reallotjar de manera estable les persones que han perdut les seves llars.

Per a aquest últim projecte, Mapfre col·laborarà amb dues fundacions locals, d'Istanbul, amb què han engegat un programa de compra de material de primera necessitat, d'abric i roba, i també de compra de cases prefabricades que transportaran i portaran a les zones afectades. "Són grans de sorra dins d'un enorme problema. Però en qualsevol cas, si tots fem alguna cosa, ajudarem els que estan patint, des de les empreses disminuirem alguna cosa el dolor".

Impacte de 16,6 milions a Turquia per la inflació

Precisament aquest dijous, Mapfre ha presentat els seus comptes de 2022. Malgrat que la companyia d'assegurances ha guanyat 642 milions d'euros, el seu resultat ha caigut un 16% en comptar amb diversos impactes negatius. Un d'ells ha estat la hiperinflació a Turquia, l'Argentina i Veneçuela, que li han restat al resultat 60,3 milions d'euros.

Només a Turquia, on la inflació va ser per sobre del 80% en alguns mesos de l'any passat, l'impacte en els comptes de Mapfre ha estat d'uns 16,6 milions d'euros, segons s'aprecia en els seus comptes. A l'Argentina de 43,5 milions i a Veneçuela d'uns altres 200.000 euros.

Mapfre, igual com BBVA i altres companyies que operen a Turquia, es van veure obligats l'any passat a fer canvis comptables per l'elevada inflació del país turc, que finalment va tancar l'exercici en el 60%. A l'informe financer del quart trimestre, la firma de l'IBEX explica que els indicadors econòmics de Turquia continuen mostrant una evolució adversa, que s'ha reflectit en una contínua depreciació de la divisa front l'euro.

Aquest fet ha suposat un impacte negatiu acumulat durant els últims anys en els fons propis consolidats de Mapfre per import de 359,7 milions d'euros, a causa de la pèrdua de valor de la filial en aquest país per l'efecte moneda. I com a conseqüència de l'evolució de la inflació a Turquia, la companyia d'assegurances ha aplicat la NIC-UE 29, aquests són els estats financers de les societats domiciliades en països amb altes taxes d'inflació o economies hiperinflacionàries, que els obliga a reexpressar els seus comptes abans de la seva conversió a euros.

En BBVA, l'impacte ha estat molt més gran, de 1.500 milions d'euros, segons va avançar fa uns dies el conseller delegat, Onur Genc. El banc ha obtingut un resultat de 500 milions d'euros a Turquia, el seu tercer mercat més important i on són presenti a través de Garanti. Sense aquests canvis comptables el benefici hi hagués suido d'uns 2.000 milions, assegurava.