Tesla apujarà preus. La marca de cotxes elèctrics d'Elon Musk es troba en una campanya de baixades de preus, però es veurà afectada pels aranzels de la UE a la Xina i, a partir de l'1 de juliol, el seu Model 3 serà més car a Espanya i la resta de països de la Unió Europea.
La companyia nord-americana ha anunciat la pujada del preu del Model 3, el més barat, i més venut, dels seus cotxes, al juliol com a conseqüència dels aranzels de fins al 48% que la Comissió Europea té la intenció d'imposar a partir del proper 4 de juliol sobre els automòbils de bateria elèctrica importats des de la Xina. Tesla està informant els seus clients que les factures pujaran a començaments del proper mes i que, per tant, els preus del Model 3 seran per sobre dels 39.990 euros actuals. De moment, es desconeix la quantia de l'augment de preus que efectuarà el fabricant nord-americà.
La Comissió Europea ha pres aquesta decisió en considerar que els fabricants del gegant asiàtic gaudeixen d'un avantatge "deslleial" pels subsidis governamentals que rep de Pequín. Tanmateix, no ha tingut en compte que també el patiran marques d'altres països que produeixen els seus elèctrics a la Xina, on a més de ser més barat, estan tecnològicament més avançats en tecnologies com les de les bateries que a Europa. És el cas de Cupra, marca de Seat i del grup VW, que també l'afectarà.
En concret, la Comissió Europea imposarà aranzels del 17,4% a BYD, del 20% a Geely i del 38,1% a SAIC. Altres fabricants que han cooperat amb els serveis comunitaris durant la investigació afrontaran un aranzel del 21%, mentre que la resta que no han col·laborat estaran sotmeses al percentatge més alt de 38,1%. Percentatges que se sumaran a l'aranzel del 10% que ja s'aplica en l'actualitat.
Tesla també es podria veure afectat per l'aplicació d'aquests aranzels ja que la majoria de les unitats que es venen a nivell mundial del Model 3 es fabriquen en la planta de l'automobilística a Xangai. De fet, l'altra fàbrica d'aquest vehicle, la de Fremont als Estats Units, ha reduït la seva producció mentre preparen l'"actualització del model i adapten la producció", segons assumia l'empresa en els seus últims resultats trimestrals.
Tesla demana aranzels més baixos
Tesla, així mateix, ha demanat a la Unió Europea que sotmeti els seus vehicles elèctrics a una taxa aranzelària més baixa que la d'altres fabricants que envien automòbils a la UE des de la Xina, argumentant que s'ha beneficiat d'un suport estatal menys substancial.
El fabricant d'automòbils va sol·licitar un examen individual que podria donar lloc a un nivell de drets conforme amb les subvencions que ha rebut, segons declaracions del portaveu de la Comissió Europea, Olof Gill a Bloomberg. Altres empreses que produeixen a la Xina poden sol·licitar una investigació d'aquest tipus a finals d'aquest any per evitar un impost del 21% a més de l'aranzel existent del 10%.
Tesla, que té molt en joc en buscar un tipus aranzelari més baix, ha liderat l'enviament de vehicles elèctrics a la UE des de la Xina, utilitzant una fàbrica a Xangai com el principal centre d'exportació de vehicles de la companyia. Mentre que el fabricant d'automòbils acobla el seu SUV Model Y a Alemanya, importa el seu Model 3 al bloc des de la planta de la Xina.