Les accions de Tesla es desplomen més d'un 9%, fins als 217 dòlars (198,44 euros per títol), durant els primers compassos de la sessió d'aquest divendres en el Nasdaq dels Estats Units, tot just unes hores després de presentar el Cybercab, el primer robotaxi del fabricant de cotxes elèctrics sense volant ni pedals i per menys de 30.000 dòlars (27.441 euros).

El magnat d'origen sud-africà, Elon Musk, ha posat sobre la taula un cotxe completament autònom que començarà a produir-se, segons les seves previsions, el 2026, encara que podria patir retards igual com el sistema de conducció autònoma que el fundador de Tesla porta prometent des de fa vuit anys.

El Cybercab s'ha batejat en les últimes hores com el 'Tesla barat'. Un biplaça sense volant ni pedals que utilitzarà carregadors d'inducció i que ha arribat al costat juntament amb la Robovan, una espècie de minibus amb tecnologia d'autoconducció i capacitat per a fins a 20 persones.

En el seu moment, Musk va insinuar que la flota inicial d'aquest projecte de robotaxis estaria conformada per fins a 7 milions de vehicles, encara que eventualment va dir que podrien ser "desenes de milions".

Musk va assegurar durant l'esdeveniment de presentació que el cost per quilòmetre d'aquest Cybercab serà d'uns 20 cèntims i sota l'esquema actual, el programa de Tesla permetria a un propietari de qualsevol dels seus vehicles llogar el seu cotxe per a viatges i, d'allà, Tesla quedar-se amb una part dels ingressos, mentre que la resta aniria al propietari del vehicle. D'aquesta manera, l'automobilística podria assegurar-se una disponibilitat de flota més gran.

"Salvarà moltes vides", ha advertit Musk durant la seva intervenció en referència les investigacions obertes per les promeses realitzades entorn de la seva tecnologia de conducció autònoma. El Departament de Justícia dels Estats Units i la Comissió de Borsa i Valors tenen pendent interrogar a la cúpula de la companyia sobre possible frau a compte d'aquest assumpte i en una línia similar es troba el cas obert pel Departament de Vehicles Motoritzats de Califòrnia.

La competència pressiona

Aquest vehicle està cridat a competir amb Waymo, la filial de vehicles autònoms d'Alphabet -la matriu de Google-, i fins ara prometia ser el revulsiu perquè els inversors de Tesla tornin a confiar en la companyia automobilística, que ha perdut més d'un 3% de la seva capitalització des de començament d'any.

Més enllà de Waymo (Alphabet), que fa uns dies confirmava la seva aliança amb Hyundai per augmentar la seva flota de cotxes autònoms en diverses ciutats nord-americanes, concretament, a través de la compra i desplegament dels models elèctrics Ioniq 5 del fabricant sud-coreà, diverses empreses pressionen per combatre a Tesla al capdavant dels robotaxis.

A finals de juny, la croata Rimac Automobili va avançar la seva intenció d'estrenar el 2026 el seu servei de robotaxis amb cotxes elèctrics a la capital d'aquest país europeu, Zagreb.

Uber, Amazon, General Motors o el gegant d'internet xinesa Baidu també estan treballant en els seus respectius programes de desenvolupament de robotaxis.