Tesla s'ha emportat un profund daltabaix el primer mes de l'any. Segons les dades de MSI, consultora del mercat d'automoció als que ha tingut accés On Economía, la marca nord-americana de cotxes elèctrics d'Elon Musk ha venut tan sols 270 cotxes el gener passat, quan el mateix mes de l'any passat, en va matricular 1.096. La caiguda es podria deure a l'esforç realitzat el desembre passat per Tesla, que va llançar forts descomptes -com ja ha fet altres mesos de l'any passat- i va aconseguir que les seves vendes es disparessin fins a 3.218 cotxes, un 80% més que el desembre de 2023.
En conjunt, Tesla en va vendre a Espanya 16.690 d'elèctrics durant l'any passat, amb un increment del 26%, quan el mercat va pujar només el 7,2% i es col·loca com a líder indiscutible en el segment de cotxes elèctrics a Espanya. Tanmateix, amb les dades de les matriculacions de gener, a Tesla ha sortit un dur competidor: el gegant xinès ByD, fabricants d'elèctrics, que ha despertat a Espanya de la seva letargia i ha matriculat el primer mes d'aquest any 1.192 cotxes, cent més que Tesla el mateix any del passat 2024, quan el fabricant asiàtic en va vendre només 143 el gener de 2024.
Per models, el model 3 de Tesla, número u indiscutible en el segment d'elèctrics, perd pòdium en favor d'un altre fabricant xinès, amb el model EVO 3 que matricula el gener 417 turismes; el segon posat és per al BYD Dolphin, amb 394 i el Dacia Spring, amb 374. Ja, a distància, el model 3, amb 130 vendes al gener, i el modell Y, amb 129. Entre els híbrids endollables, el Toyota CH-R es queda amb el primer lloc -630 vendes-, ByD col·loca en segona posició el Seal U Dm-I, amb 391 i uns altres 40 més en la versió elèctrica, i el Ford Kuga en matricula 254.
Matriculacions
Respecte a les matriculacions, al gener creixen un 5,3% amb 72.361 turismes. Per canals, els particulars han adquirit el primer mes de l'any 38.715 cotxes, un 10,7% de pujada sobre el mateix mes de 2024, i les empreses el 3,8%, amb 26.517 matriculacions. Els 6.118 cotxes del lloguer suposen un descens del 15,4% respecte a gener anterior, quan van pujar el 75% (7.230 cotxes). Les xifres de vendes són encara molt lluny de les precovid, quan en un gener es van superar les 100.000 matriculacions de turismes.
Per marques, Toyota aspira a quedar-se, per quart any consecutiu, amb el lideratge del mercat espanyol de turismes nous, basat en la forta demanda de la motorització híbrida. L'any passat, un de cada tres turismes matriculats va ser un híbrid de gasolina normal (394.841), amb una pujada del 28% davant el 7% del conjunt de les matriculacions. Així, la marca japonesa ha venut al gener 7.531 turismes, encara que baixa el pistó, ja que descendeix un -1,1%.
El segon posat se l'ha quedat la coreana Kia 4.858 (+5,6%). Darrere favor d'ells es col·loquen Renault, 4.754 (+61,6%); Dacia, 4.699 (+22,2%); Hyundai, 4.406 (+6,9%); Volkswagen, 3.608 (+11,4%); Mercedes, 3.775 (+16%); SEAT, 3.667 (-27,9%); Peugeot, 3.277 (-14%) i Nissan, 2.955 (+55,1%). La xinesa MG, encara que queda fora del top-10, es col·loca en onzena posició, amb 2.804 vendes, un 36,3% més que fa 12 mesos.
Per models, el Dacia Sandero torna al pòdium, amb 2.706 matriculacions el mes i el segon posat l'ocupa el Hyundai Tucson empatat amb el MG ZS, ambdós models amb 2.103 matriculacions. Després d'ells, el Toyota Corolla, 1.736; el Toyota C-HR, 1.588 vendes; el Nissan Qashqai, 1.546; un altre Toyota, el Yaris Cross, 1.484; el Renault Captur, 1.349 turismes; el Seat Eivissa, 1.339, i tanca el top-10 el Kia Sportage, amb 1.319 unitats venudes al gener.