El Cupra Tavascan no és l'únic model d'un fabricant no xinès afectat pels desacords entre la Unió Europea i la Xina. De moment, la gran víctima és el Model 3 de Tesla. Ambdós elèctrics, el del grup Seat i el nord-americà, tenen en comú que es fabriquen en factories ubicades a la Xina: el Model 3, en un mega complex que el fabricant de vehicles elèctrics va inaugurar el gener de 2013 a Shangai i el Tavascan en una planta del grup Volkswagen situada a Anhui. Entre les diferències, que el Tavascan ha sortit al mercat aquest setembre (amb 223 vendes el mes) mentre que fa molts anys que per Model 3 es ven a Europa i al mercat espanyol, on és líder indiscutible entre els elèctrics.

L'inici de l'aplicació des de principis de juliol dels aranzels de la Unió Europea als cotxes fabricats a la Xina, sense importar la nacionalitat del fabricant, ha passat una dura factura al Model 3 al mercat espanyol. Tesla va anunciar que per fer front a l'aranzel, del 21% apujava el preu del Model 3 i de les unitats del Model Y provinents també de Shangai. En el cas del primer, es va incrementar en 1.500 euros, la qual cosa elevava el preu de 39.990 a 41.490 euros.

Tesla Model 3

Les vendes van començar a disminuir, encara que el declivi s'inicia al maig. Al juny baixen les matriculacions del Model 3 un 6,5% en relació amb el mateix mes de l'any anterior, al juliol un 26% i a l'agost es desplomen el 65%. No obstant això, en l'acumulat de l'any fins a l'agost creixien les vendes un 11,5%: el supervendes de Tesla vivia encara dels rèdits de l'excel·lent marxa del primer quadrimestre, amb un increment del 87% interanual.

Tesla Boost

Però ja al juliol, Tesla va iniciar el contraatac i va anunciar el descompte Tesla Boost -exclusiu per al mercat espanyol-, amb un estalvi de 3.290 euros per al Model 3 bàsic de tracció posterior i 513 quilòmetres d'autonomia. Oferta per als cotxes que se sol·licitessin des del 15 de juny, però que entraria en vigor al setembre. Segons el va anunciar al web, canal de vendes de la marca, suposava un preu de partida de 38.200 euros (davant els 41.490 euros) que, amb els ajuts del pla Moves III i el 15% de l'IRPF i finançat amb la marca, es reduïen a 26.990.

Tesla Model Y

L'èxit es va començar a intuir per les caigudes de juliol i agost, ja que els compradors van optar per retardar a setembre el lliurament del Model 3 i beneficiar-se del megadescompte. I han arrasat. Al setembre han venut 2.221 unitats del Model 3, sorprenent tenint en compte que el mateix mes de 2023 van matricular 652 i un any abans, 360. Però n'hi ha més. Un de cada tres cotxes elèctrics venuts a Espanya aquell mes va ser un Model 3 i l'altre 10%, unitats del Tesla Model Y, al qual també s'aplica el Tesla Boost, encara que amb un menor impacte. De moment, han aconseguit parar les caigudes del model que, així i tot, sumeixi un descens del 21% l'any.

A més, el setembre és la primera vegada que un cotxe elèctric pur es col·loca entre els 10 més venuts en un mes a Espanya. I ho ha fet amb nota, ja que només el Dacia Sandero l'ha superat, amb 2.649 cotxes matriculats el mes passat. Finalment, ha aconseguit capgirar el marcador, ja que recupera els increments del principi de l'any. Entre gener i setembre, s'han venut 7.187 Model 3, més del doble del mateix període de 2023, amb un creixement del 138,7%. I salva la temporada de Tesla a Espanya, perquè les vendes del Model Y, 3.930 fins al setembre, suposen una caiguda del 21%, el Model S (51 cotxes venuts el 2024) descendeix el 55,6% i el Model X (60) baixa el 53,5%. Malgrat les pèrdues en aquests tres models, les vendes de l'empresa d'Elon Musk supera un 36,5% la de l'any passat.

Un cost de 7,3 milions

Al sector de l'automòbil es diu que és fàcil guanyar quota de mercat si es fa a cop de talonari. L'èxit de Tesla al setembre és un clar exemple. Tenint en compte que el fabricant reconeix un cost de 3.290 euros per cotxe, els 2.221 matriculats al setembre han suposat 7,3 milions d'euros, tot un desplegament de poder comercial.

Caldrà esperar l'efecte rebot en les vendes d'octubre. Primer, perquè la promoció acabava el 30 de setembre. Ara, hi ha una altra oferta, però lluny de l'anterior. Si es finança amb la marca, a un 7,75% TAE, el preu serà de 39.760 euros, similar a l'aplicat abans de l'entrada dels aranzels al cotxe elèctric fabricat a la Xina. A més, els interessats en adquirir un Tesla, possiblement han aprofitat l'oferta de setembre.