L’empresa d’acabats tèxtils Texia està guanyant mercat als Estats Units. El fabricant d’acabats tèxtils, estampats i tintats per al sector de la moda, a més de tovallons, estovalles o draps de cuina per a la restauració o el càtering de luxe i per als serveis de la primera classe de les línies aèries i creuers internacionals, va doblar el valor del negoci de la seva filial nord-americana fins als 4 milions d’euros l’any passat, amb un increment del 120%, i amb un pes sobre la facturació global del 19%.
L'objectiu de la companyia, de capital familiar i situada a Monistrol de Montserrat (Barcelona), és afermar aquest creixement en un mercat estratègic i amb un alt potencial. Ara per ara, les previsions per a Texia North America (situada a Mont-real i des d'on es dona servei a tota Nord Amèrica) apunten que aquest any la xifra de negoci seguirà creixent, del voltant del 87%, fins als 7,5 milions d’euros. L’estratègia de la firma implica produir directament al mercat americà.
L’any passat, el grup Texia va facturar 20,5 milions d’euros, amb una pujada significativa del 62,7%, que l’empresa argumenta per l’efecte que la pandèmia encara va tenir sobre el negoci global. El 2021, aquesta corporació tèxtil va facturar de 12,6 milions, amb un trimestre perdut a causa de la pandèmia, segons ha informat. Els ingressos de Texia es divideixen entre els diferents sectors als quals dirigeix els productes: hoteleria de luxe (33%), línies aèries (22%), acabats tèxtils (16%), la filial americana (19%), neteja (12%) i retail (4%) que es produeix a Texia Finishing.
La companyia, actualment en mans de la tercera generació de la família Guasch i liderada per Marcos Guasch, espera tancar el 2023 amb uns ingressos de 24 milions d’euros. Per aconseguir aquests objectius, Texia preveu escalar la producció en altres continents. Un objectiu que sempre ha estat en el full de ruta de la companyia, però que veu més factible ara gràcies a la línia de productes més sostenibles que ha llançat al mercat.
Texia: tecnologia i sostenibilitat
Això respon a l’aposta de la firma per l’R+D, labor a la qual destina un 10% de la facturació, i que li ha permès introduir l’estampació digital pigmentària, en col·laboració amb la multinacional Epson. Per a aquesta tecnologia, la ja centenària companyia ha optat a fons europeus Next Generation. És un procés que aplica a l’estampació i finalització de teixits per al sector de la moda que produeix Texia Finishing.
Aquesta nova tecnologia repercuteix en una millora de la sostenibilitat, perquè la impressió digital permet eliminar la baula de la confecció i, per tant, de la petjada hídrica. És a dir, es redueix l'impacte mediambiental, ja que no requerirà rentar o generar tints residuals. Per tant, s'eviten tots els costos associats a la depuració d'aigües i, a més, es redueix considerablement la petjada hídrica en processos de rentatge posterior. A més, la impressió digital directa a teixit evita la necessitat d'utilitzar cilindres per fer els dibuixos del teixit, cosa que ajuda a reduir costos ja que aquests cilindres tenen un preu elevat.
Uns avantatges que, units a la tecnologia Seamless, basada en l'absència de costures i que permet eliminar el 30% dels materials destinats a aquest procés, també suposa un estalvi de primera matèria tèxtil.
La firma, que data de 1917, comercialitza a tot el món amb les marques Rolldrap (draps de cuina, davantals, i altres estris tèxtils per a la cuina), My Drap (estovalles individuals i tovallons de tela 100% cotó, cotó reciclat o lli) i Day Drap (estovalles tèxtil resinada, gràcies a la combinació del cotó reciclat, no confeccionat, amb capes impermeables i antilliscants que en faciliten la neteja i el fixen a les superfícies on es col·loca).
Entre les millores a la factoria de Monistrol, on treballen unes 90 persones, Texia a més de l’ús de fibres naturals està introduint teixit de cotó reciclat que obté de proveïdors locals, segons assegura la companyia. Les instal·lacions fabrils compten amb una depuradora d’aigües residuals i una planta de cogeneració que contribueix com a font d’energia.