Les compres en directe han situat la Xina com a capdavantera d'aquest moviment. El gegant xinès del comerç minorista Alibaba llançar la seva aplicació de transmissió en directe Taobao Live el 2016 i va assolir el seu màxim durant la pandèmia per covid, Un exemple va ser durant els primers 30 minuts del festival anual de compres del Dia dels Solters de la Xina el 2020, on les transaccions en directe de Taobao van generar 7.000 milions d'euros en transaccions, un 400% més que l’any anterior.

En aquesta cursa, els Estats Units s'han volgut sumar i aplicacions com Amazon, Shopify o Youtube també estan entrant. El darrer en fer-ho és una aplicació que, tot i néixer al Regne Unit, està vivint l'èxit al continent americà, TikTok.

Un projecte que neix el 2021

L'agost del 2021, TikTok i Shopify van anunciar el llançament de TikTok Shopping, una plataforma de comerç social molt esperada que oferiria compres a l'app i possibilitats d'un descobriment més ràpid de productes. Primer, aquesta funcionalitat només està disponible als Estats Units i el Regne Unit per a aquells usuaris que tinguin un compte TikTok Business. El setembre del 2021 també hi poden accedir grups reduïts al Canadà. I la novetat d'aquesta setmana és l'accés de tothom, a través de pagament, a una mena de mercat en directe de compra després de veure un vídeo.

Marques com Walmart, Olay o Target, han començat a testejar amb aquesta nova versió beta de la xarxa social. Els perfils de les marques tenen  una icona d'una bossa petita , similar al símbol d'Instagram, que mostra diversos productes i preus. Els usuaris poden fer clic als articles per obtenir més informació detallada del producte escollit, amb fotos o vídeos. En el cas de les marques,  Pacsun, Revolve, Three Little Mingos, KimChi Chic i Willow Boutique , els consumidors poden realitzar comandes dins de l'app ingressant només el nom, número de telèfon, adreça i informació bancària.

La Generació Z, especialment, està usant l'app com a motor de cerca. Per això, l'objectiu d'aquesta nova funció és  convertir la xarxa social en una plataforma de compra de principi a fi, permetent que els usuaris que busquen 'llapis de llavis' o 'millor crema per a ulls amb retinol', puguin finalitzar la compra dins de TikTok. Una eina més il·lustrativa que Amazon, amb una carta de presentació estudiada a través d'un vídeo i amb més facilitats pel tràmit de la compra que pretén menjar terreny al gegant de la distribució, però també consolidar-se per davant d'altres xarxes socials com Instagram.

L'èxit de TikTok

TikTok és la xarxa social que més ràpidament ha superat la xifra dels 1.000 milions d'usuaris en la història de l'economia digital, davant de WhatsApp, Instagram o Facebook. A més, els usuaris són cada cop menys joves i més adults. El 67% dels usuaris de la plataforma tenen més de 25 anys, segons la companyia. Actualment, cap xarxa social compta amb una passarel·la de pagament per executar compres a través d'ella, cosa que TikTok Shop sí que faria. I segons Business Insider, aquesta nova eina també podria arribar ben aviat a casa nostra, tot i que la companyia no ha confirmat res.