L'empresa catalana Tous va tancar el 2022 amb xifres rècord en vendes i superant els seus beneficis. La firma de joieria i accessoris va assolir una facturació de 450 milions d'euros, la qual cosa suposa incrementar les seves vendes en un 17% respecte a l'any anterior. De la mateixa manera, els guanys de la companyia es van situar en el 36 milions d'euros, el que suposa un creixement del 60% en comparació amb el benefici registrat el 2021.

El motiu principal es troba en la bona rebuda que ha tingut la renovació de la marca. La facturació també va superar en un 14% l'obtinguda el 2019, l'any d'abans de la pandèmia, i va depassar "amb escreix" la prevista inicialment i que rondava els 400 milions, segons ha explicat el conseller delegat de la firma, Carlos Soler-Duffo, després d'un segon semestre "espectacularment bo". Del total de la facturació, el negoci de joieria de Tous va aportar més del 70%, mentre que els complements van suposar el 20% i els rellotges el 10% restant.

El 2022, la companyia també ha superat els 100 milions de benefici operatiu o ebitda, un 26% més que en 2021, i el resultat ha quedat molt a prop de l'anterior benefici històric assolit l'any 2009. Tot això emmarcat en un dur context macroeconòmic i geopolític, amb inflació, crisi energètica o la invasió d'Ucraïna, que va provocar la paralització de les operacions de Tous a Rússia i l'abandonament de l'operació directa al país el mes de juliol, la qual cosa ha tingut un impacte negatiu d'uns set milions d'euros.

Rècord d'inversió per renovar botigues i nous projectes

L'exercici també es va tancar amb un rècord d'inversió, 30 milions d'euros, destinada principalment a tecnologia, innovació en el negoci i a la renovació de les botigues. Soler-Duffo ha insistit que l'evolució de la marca que Tous va iniciar l'any passat, amb nous productes, la renovació de les botigues o campanyes més atrevides, entre altres coses, "ha estat un èxit" i ha repercutit de manera molt positiva sobre les vendes, ja que ha atret nous clients i ha mantingut els que ja tenia.

La companyia, el canal digital de la qual aporta el 21% de la facturació, té 643 botigues a tot el món i Espanya continua sent el seu primer mercat; seguit per Mèxic, on està creixent molt; Estats Units, Polònia i Portugal. Aquest any es presenta amb "bones perspectives", ja que els primers mesos han seguit l'impuls de final d'any, i, malgrat la "prudència" que requereix el context, Tous preveu continuar creixent i espera obrir "alguna desena de botigues" per seguir la seva consolidació als mercats en els quals ja és present.

Alhora, la firma espera mantenir la inversió en 30 milions d'euros, que es destinaran bàsicament a la renovació de les botigues i a projectes d'innovació. Sobre els preus, Soler-Duffo ha apuntat que han intentat ajustar-los el que "és raonable per al negoci" i ha dit que el mercat de l'or i la plata ja va patir una important pujada el 2019.

La companyia, que explica amb uns 4.000 treballadors, continua amb la seva política de "zero deute" i decideix aquests dies el dividend que repartirà. El conseller delegat de Tous ha ressaltat que les relacions entre la família i el fons suís Partners Group, propietari el 25 % de la firma, són "excel·lents" i que, de moment, no han mostrat la seva intenció de vendre la seva participació.