La liberalització del sector ferroviari ha portat un mercat molt competitiu en el qual Renfe, la seva marca de baix cost Avlo, Ouigo i Iryo, es reparteixen un mercat que l'any passat va moure 540 milions de passatgers a Espanya. La febre del tren que es viu al nostre país va portar Trainline a establir la seva seu a Barcelona el passat 2021 a fi de convertir-la en el seu principal centre tecnològic a Europa. En tot just dos anys ja compta amb 60 treballadors, principalment enginyers que s'encarreguen del desenvolupament de programari per millorar l'aplicació. Però aquesta xifra va en augment, ja que la companyia preveu duplicar plantilla. I per poder continuar creixent es mudaran d'oficines en menys de tres mesos.

"Ens mudem de Plaza de la Universitat a Plaça Catalunya al desembre. La nova oficina té espai per a més de 100 persones i aquest era l'objectiu perquè volem continuar creixent", revela Milena Nikolic, directora de tecnologia de Trainline en una entrevista amb ON ECONOMIA. A nivell grup, l'empresa (que es dedica a comparar bitllets de tren i autobús a la seva plataforma oferint a l'usuari la tarifa més econòmica) ja assoleix els 1.000 fets servir. "500 d'ells estan dedicats al sector tech i 60 són a Barcelona", una ciutat capdavantera que està a la mateixa altura de Londres i París, on també tenen seu.

"Vam estar valorant 15 ciutats i ens quedem amb aquestes 3 pel talent. Barcelona, comparada amb altres ciutats europees, té una comunitat tecnològica bastant àmplia, hi ha molts empleats amb alts coneixements digitals, era el lloc", afegeix la CTO, qui avança que entre els pròxims 12 i 24 mesos contractaran fins a 100 persones més, alguns a la Ciutat Comtal.

Trainline té com a prioritat millorar l'app (que compta amb 52 milions de descàrregues en l'àmbit global) i créixer a Europa. "El focus està posat en mercats com Espanya i Itàlia, la intenció és doblegar la quota de mercat en els anys vinents". Créixer aquí no li està resultant difícil, l'entrada dels competidors de Renfe (que era l'únic operador d'alta velocitat fins fa dos anys) ha impulsat el negoci.

"Al final nosaltres vivim d'això, permetem l'usuari que compari totes les tarifes perquè valori en funció d'horari o preu i reservi amb nosaltres. Però si només hi hagués un operador, reservaria amb ells". La firma tecnològica té acords amb més de 30 operadors a Espanya, dels quals percep una comissió per cada bitllet venut.

"Tots els preus han baixat, la ruta Madrid-Barcelona un 50%"

La forta competència, a més, ha fet que viatjar amb tren sigui més accessible per a la butxaca. "Des que hi ha més operadors tots els preus han baixat, en la ruta Madrid-Barcelona fins a un 50%. És més, el 20% de viatgers que ara va amb tren abans no ho feia, l'efecte és immediat". De la mateixa forma, el nombre de reserves a Trainline per viatjar entre les dues ciutats va augmentar un 628% el 2022 en comparació amb 2019, comenta.

La liberalització ferroviària ha tingut un efecte similar a tots els països on s'ha produït. A França, el preu mitjà d'un viatge París-Lió, incloent tots els operadors (TGV, Ouigo, Frecciarossa/Trenitalia) s'han reduït fins als 41 euros. A Itàlia, cinc anys després d'obrir la competència en la ruta Roma-Milà, Trainline ha detectat una reducció mitjana dels preus del 40% i que el nombre de passatgers s'ha duplicat.

I amb més empreses operand també hi ha un major nombre de rutes i horaris, de tal manera que l'usuari té ara l'opció de dissenyar el viatge a mida i fins i tot combinar tiquets amb diferents operadors. "I nosaltres oferim tota aquesta informació en una única finestra digital", comenta. Per a Trainline el seu primer i principal mercat és el Regne Unit, on van néixer fa gairebé 25 anys. Però el creixement a Espanya està sent destacable, "només durant l'últim any hem multiplicat per quatre la nostra venda de bitllets de tren a Espanya, un mercat que ofereix moltes oportunitats per a plataformes com la nostra, ja que compta amb la xarxa d'alta velocitat més extensa d'Europa i el seu procés de liberalització està molt avançat".

Renfe, de fet, té plans per estendre Avlo per tot Espanya, per la qual cosa hi haurà tren d'alta velocitat en pràcticament totes les geografies del país. "L'obertura de noves rutes per part de qualsevol operador sempre serà una bona notícia per a nosaltres. Tot el que sigui ampliar mercat ens porta oportunitats". Trainline no té previst "de moment" incorporar algun altre mètode de transport a la plataforma.

Objectiu: canviar l'avió pel tren

El servei de ferrocarril i autobús els està permetent "fomentar la multimodalitat" a través de mitjans de transport sostenibles i oferir una experiència "senzilla" perquè els ciutadans puguin obtenir els millors preus i informació en temps real sobre els seus desplaçaments. "Els nostres principals competidors són els mitjans de transport més contaminants i per això el nostre objectiu és fomentar el canvi modal de cotxes i avions cap al tren, proporcionant als clients l'oferta que millor s'adapti a les seves necessitats individuals de desplaçament, independentment de quin sigui l'operador que finalment utilitzi", destaca la directiva.

I en aquest sentit, la prioritat de Trainline a curt termini continuarà sent "la d'augmentar la seva presència al mercat espanyol i continuar sent pioners en l'ús de dades per oferir experiències de viatge més pràctiques, còmodes i atractives per als usuaris", conclou Nikolic.