La família propietària del grup Puig confirma que, després de la sortida a borsa que han anunciat aquest dilluns, conservarà una participació majoritària i també la “gran majoria” dels drets de vot en els òrgans de govern d’aquest imperi de la perfumeria i la cosmètica. En aquests moments, la propietat està repartida entre els 14 cosins Puig, tots membres de la tercera generació de la família fundadora.
Posaran al mercat una participació minoritària, encara pendent de concretar, de Puig Brands SA, que és la titular de les seves marques. En l’actualitat, Puig Brands SA està controlada per Puig SL que, a la vegada, està participada per tres societats patrimonials de la família: Exea Ventures (48%) –que van repatriar fa quatre anys des dels Països Baixos–, Exea Empresarial (40%) i Puig Gest (9%). I en aquestes últimes, cada una de les quatre branques familiars –que reuneixen als 14 cosins– hi participa amb les seves corresponents patrimonials.
Curiosament, el president del consell d’administració d’Exea Capital és Josep Oliu, president de Banc Sabadell, per un acord entre les diverses branques de la família Puig. I al capdavant d’Exea Ventures apareix Miguel Andrés Sterba, un especialista financer de family office que treballa pels Puig des de fa molts anys.
Per entendre l’estructura societària cal remuntar-se al fundador, Antoni Puig Castelló (Vilassar de Mar, 1889 – Barcelona, 1979), i als seus quatre fills: Antoni (1924-2018), Mariano (1927-2021), Josep Maria (1931-2024) i Enrique Puig Planas (1939-2008). Precisament, el febrer passat va morir als 92 anys d’edat l’últim que quedava d’aquesta segona generació, Josep Maria Puig Planas. Cadascun dels quatre fills del fundador va heretar un 25% del grup que, arran de la seva mort, ha passat als seus respectius descendents, que constitueixen la tercera generació.
Cada una de les quatre branques familiars –corresponents als quatre fills del fundador– actua amb la seva corresponent societat patrimonial: Maveor SL (liderada per Manuel Puig Rocha, únic fill del difunt Antoni Puig Planas); Valldan SL (els quatre germans Puig Alsina, fills d’Enrique); Neuquen SL (els quatre germans Puig Alsina, fills de Josep Maria, que coincideixen en els dos cognoms amb els anteriors), i Consilium SL (els cinc germans Puig Guasch, entre els quals hi ha Marc Puig Guasch, actual president del grup, que són fills de Mariano).
Cada una d’aquestes quatre branques familiars posseeix un 25% de la companyia. Això fa que Manuel Puig Rocha, actual vicepresident, controli un 25% en ser fill únic mentre que el president, Marc Puig Guasch, s’hagi de repartir aquest mateix percentatge amb els altres quatre germans de la seva branca.
Més patrimonials, una per cada cosí
A sobre, cada cosí participa en la propietat a través de la seva pròpia patrimonial. Per exemple, en el cas de la branca Puig Guasch, participen a Exea mitjançant Consilium SL, en el consell d’administració de la qual hi ha les societats dels cinc germans: Laudecum (Mariano Puig Guasch), Dendera 2002 (Marc Puig Guasch), Haddock 2007 (Daniel Puig Guasch), Veri APG SL (Antoni Puig Guasch). A banda, també estan en la propietat una seva germana, Anna Puig Guasch, i la mare, Maria Guasch Julià, membre d’una nissaga del tèxtil.
Recentment, la branca Puig Guasch van constituir la societat patrimonial Schuls SA, presidida per Mariano Puig Guasch i que té com a soci únic Consilium. A preguntes d’ON ECONOMIA, fonts oficials de la companyia no han facilitat informació sobre aquesta nova societat, si bé altres fonts properes ho relacionen amb una reordenació de les societats de cara a la sortida a borsa.
L'actual consell d'administració de Puig Brands SA, amb la qual saltaran al parquet, està encapçalat per Marc Puig Gusch (president) i Manuel Puig Rocha (vicepresident) i compta amb representants de les quatre branques a banda d'independents com Josep Oliu, Nicolas Mirzayantz (que també està en el consell de Coca-Cola Europacific Partners) o Patrick Chalhoub (president del gegant del luxe dubaití Chalhoub).
Puig va obtenir l’any passat uns ingressos nets de 4.304 milions d'euros, un 19% més que el 2022, amb un creixement de dos dígits a tots els segments i regions, segons van informar en un comunicat. L’ebitda es va situar en 863 milions d'euros. I el benefici net es va disparar el 2023 a 465 milions d'euros, un 16% més que l’exercici anterior. Van tancar l’any passat amb un deute financer net de 1.196 milions d'euros.
Amb seu social a L’Hospitalet de Llobregat, Puig opera a 32 països amb 17 marques, entre les quals destaquen, per volum d'ingressos, Rabanne, Charlotte Tilbury i Carolina Herrera.