El moviment de mercaderies i de contenidors des del Port de Barcelona va caure per sobre del 10% en el primer semestre de 2023 amb relació al mateix període de l’any passat. Així, les mercaderies van baixar un 10,6%, mentre que els contenidors ho van fer en un 10,9%. El director general de l’Autoritat Portuària, José Alberto Carbonell, ha atribuït aquest retrocés a l’actual conjuntura econòmica. La nota positiva han estat els sòlids a granel i els automòbils, que han experimentat un creixement.
En la presentació del balanç d’activitat del Port de Barcelona en aquest primer semestre, Carbonell ha precisat aquest dimecres que “aquestes dades són fruit de l’actual conjuntura econòmica i estan en línia amb el que passa a la resta de ports de l’Estat i del continent”. Ha afegit que el trànsit de hinterland, és a dir, el tràfic de mercaderies d’exportació i d’importació, ha tingut un molt millor resultat que el trànsit total i s’ha mantingut en nivells similars als de 2022 amb un moviment de 17,6 milions de tones.
Respecte als granels, el moviment de líquids ha estat de 6,7 milions de tones, amb una caiguda del 15,8%. Carbonell ho atribueix al descens dels trànsits d’hidrocarburs i les importacions de gas natural liquat (GNL), en aquest últim cas “perquè els tancs estan molt plens i hi ha poca demanda degut al refredament de l’activitat econòmica, a l’increment de l'ús de renovables per part del sector elèctric i a les temperatures inusualment altes de l’hivern”.
En canvi, respecte als sòlids a granel, el trànsit ha estat de 2,71 milions de tones, un 15,9% per sobre del mateix període de 2022. Ha atribuït aquest creixement, sobretot, al bon comportament de les exportacions de ciment i de sal i les importacions de cereals i farines.
Els vehicles es disparen
Es van moure 410.809 vehicles durant el primer semestre d’aquest any, amb un increment del 64,8%. Milloren tant les exportacions i importacions com trànsits i cabotatge. El resultat positiu de les exportacions, un 33,5% més, s’atribueix a l’increment de les vendes a l’exterior de pràcticament totes les marques que exporten a través del Port de Barcelona.
En el cas de les importacions de vehicles, el creixement es dispara fins al 146,3% i s’explica, principalment, per l’aposta del Port de Barcelona de posicionar-se com a hub d’entrada dels vehicles elèctrics xinesos al mercat europeu.
El moviment de passatgers al Port de Barcelona en els primers sis mesos han sumat 2 milions de persones, un 69,7% més respecte al mateix període de 2022 i se situa lleugerament per sobre de les dades prepandèmia (+8,3%). En el cas dels ferris, han passat 642.251 passatgers. I en el dels creuers, el resultat ha estat d’1,38 milions de persones.
El president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, ha enumerat en la roda de premsa els projectes d’innovació que han portat a terme aquest últim semestre com la Fundació BCN Port Innovation, l’espai d’innovació per a l’economia blava BlueTechPort o l’inici de la implantació de la primera xarxa 5G SA privada que s’instal·la a un port europeu. També ha destacat la posada en marxa del B2B Logistics Busan Barcelona Hub, un centre logístic per al comerç amb Corea impulsat amb la col·laboració del Port de Busan, que ha convertit el Port de Barcelona en el més ben connectat d’Europa amb el país asiàtic. Aquesta millora en les connexions s’ha acompanyat d’un creixement de les importacions procedents d’aquell mercat, en concret un 43,5% respecte al primer semestre de 2022.