El ministeri de Transport urgeix a les empreses del sector a digitalitzar-se. "Sembla mentida, però encara hi ha llocs a Espanya on les empreses d'autobusos tenen punxat l'horari en un suro a l'estació del poble", comentava aquest dijous María José Rallo, secretària general de Transports i Mobilitat, en una encontre organitzada per l'Associació Espanyola d'Economia Digital. La tramitació de la Llei de Mobilitat Sostenible va quedar a l'aire el mes de maig passat, quan el Govern de Pedro Sánchez va anunciar l'avenç electoral (no ha estat una excepció, hi ha més de 60 lleis que han quedat en l'aire per aquesta raó).
Però quan tiri endavant, la Llei obligarà, entre altres coses, que tots els proveïdors de servei de transport i gestors d'infraestructures (els agents de mobilitat) digitalitzin la seva informació, com les rutes o parades. Per aquesta raó, Rallo anima les empreses de mobilitat a anar fent els deures, ja que, quan hi hagi Govern, serà qüestió de mesos que aquesta tasca sigui obligatòria. "Digitalitzar-se ha de ser part de la seva activitat"-
Sobre això comentava que "estem en un moment disruptiu per a la mobilitat" en el que la digitalització i la descarbonització (sostenibilitat) "l'estan canviant tot". La secretària de Transports assegura que els reptes del Ministeri "són tremends", ja que el transport és responsable del 30% dels gasos d'efectes d'hivernacle que s'emeten i han de reduir-los, sobretot en el transport terrestre i aquesta tasca "exigeix un esforç molt important".
En aquest context van impulsar la Llei de Mobilitat Sostenible, amb la qual pretenen aconseguir la descarbonització de vehicles sota un marc jurídic "molt ambiciós". El Govern espanyol preveu acomplir una tasca d'"acompanyament" durant la transformació de la mobilitat urbana, una mesura amb què pretenen que les ciutats siguin més habitables, "amb millor qualitat d'aire i de vida".
Així mateix, exerciran aquesta tasca d'acompanyament durant la digitalització de les empreses de mobilitat, com a trens o autobusos; després de la normativa, "la segona maneta de canvi són els ajuts financers", tanmateix, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència ja està fent "que els diners ja no siguin un problema".
La nova normativa espanyola, això sí, estarà alineada amb els interessos de la Comissió Europea, que també està impulsat diferents mesures per avançar en la digitalització de les empreses del transport. Una d'elles és la creació d'una plataforma que ajudi a organitzar viatges intermodals pel Vell Continent. "La Comissió Europea ha identificat que falten elements per planificar viatges intermodals a Europa, però encara no ha fet una proposta".
Encara que ja existeixen algunes companyies que realitzen, en part, aquesta tasca. És el cas de Trainline, una plataforma digital europea de venda de bitllets de tren i autobús que opera a Espanya des de 2017 i té acords amb més de 30 operadors d'autobús i tren al nostre país, entre ells Renfe (AVE i AVLO), Ouigo, Iryo i Alsa. El seu CTO, Milena Nikolic creu que si aconsegueixen augmentar el nombre d'usuaris del ferrocarril, podran contribuir en la construcció d'una Europa "més ecològica i sostenible, ja que el ferrocarril és la manera de transport més verda i respectuosa amb el medi ambient".
En aquest sentit, la directiva posava en relleu com la connectivitat i la tecnologia estan ajudant a vertebrar Espanya. Així, el 55% dels viatgers espanyols ja compren els seus bitllets de tren a través d'apps i web, mentre que el 40% ho fa físicament i el 5% restant per telèfon. Encara que aquesta penetració de la tecnologia s'observa amb més claredat en unes regions que en d'altres. Els usuaris més digitals d'Espanya es troben a l'Aragó, on el 81% dels aragonesos compren els seus bitllets a través d'internet, davant per exemple el 29% que ho fa a les Canàries.