L'acord d'ERC amb el PSOE per al traspàs de la gestió de Rodalies, tan reclamat pels partits i institucions catalanes en els últims anys, comportarà que el Govern haurà de gestionar, de cop, més de 100 milions de viatgers més a l'any. Vist des de l'altra banda, Renfe, empresa pública de l'Estat espanyol, en cedirà la gestió i renunciarà a uns ingressos que superen els 130 milions d’euros, però que podrien fregar els 200 si no és pels ajuts al transport públic.

Segons dades oficials del 2022, que encara no es troben disponibles a la web de Renfe, però sí al Registre mercantil, Rodalies Catalunya va transportar 108,6 milions de passatgers l'any passat, xifra que ben segur es polvoritzarà enguany pels descomptes en els bitllets. Es tracta d'un 31% més que el 2021.

El tràfic de Rodalies Catalunya suposa un 25% del total de Renfe Viajeros, que inclou les rodalies de Madrid i d’altres ciutats, així com els regionals i els d’alta velocitat. Per tant, l’empresa perdrà la gestió directa d’un de cada quatre passatgers, ja que va tancar el 2022 amb més de 437 milions de passatgers de tots els seus serveis.

Rodalies Catalunya va viure un increment de passatgers del 31% l'any passat

Pel que fa als ingressos per venda de bitllets –l’única dada a banda dels passatgers que ofereix l’empresa pública espanyola als seus comptes de resultats–, van caure el 2022 tot i disparar-se el nombre de viatgers. Després de fregar els 135 milions d’euros el 2021, en plena recuperació d’un 2020 marcat per la pandèmia i el confinament, l’any passat van caure per sota dels 132 milions. Aquest mateix comportament, encara més acusat, es va viure al servei de trens de Madrid.

La causa d’aquest descens va ser l’aprovació a l’agost de l’any passat, per part del govern espanyol, dels descomptes en els trens de rodalies, que arribaven a la gratuïtat per als passatgers habituals. Aquests avantatges, que segueixen vigents i ho estaran l’any vinent perquè és de les poques ajudes contra la inflació que es mantindran el 2024, fan albirar uns ingressos molt reduïts aquest 2023 i també l’any vinent. Això farà que la gestió econòmica del traspàs del servei, que s’hi destinin no només les inversions necessàries per a les millores sinó les injeccions de diner públic per suplir la manca d’ingressos per bitllets, tingui una importància cabdal.

Com a servei públic, s’assumeix que el bitllet no pugui sufragar el cost real d’un servei que utilitza una infraestructura cara, però, així i tot, parlem d’un potencial de facturació proper als 200 milions d’euros. Si Rodalies hagués mantingut preus el 2022, hauria ingressat en bitllets 172 milions d’euros, si bé aquests càlculs no tenen en compte que és probable que els passatgers no s’haguessin incrementat tant en tenir un preu més alt.

El traspàs de Rodalies, celebrat per Foment i Pimec

El ministre de presidència, Félix Bolaños, i el president d’ERC, Oriol Junqueras, el primer des de la seu del PSC i el segon des de la del seu partit, però pràcticament a la mateixa hora, van explicar aquest dijous el traspàs parcial de Rodalies Catalunya. Inclou la gestió, a través d’una empresa mixta participada per la Generalitat i el govern espanyol –però que segons Junqueras, serà amb majoria catalana–, i part de la infraestructura, propietat d’una altra empresa pública, Adif. En aquest cas, no serà el 100% sinó només les vies i catenàries per les quals travessin trens de Rodalies i gestionats, per tant, per la citada empresa mixta.

La notícia va provocar la reacció favorable dels empresaris catalans –tant Foment del Treball com Pimec van celebrar l’acord– i les demandes dels sindicats. L’organització que presideix Josep Sánchez Llibre espera que el pacte serveixi per acabar amb el dèficit d’inversions que pateix Rodalies i creu que “el principal beneficiat d’aquest traspàs seran els 300.000 usuaris diaris de Renfe a Catalunya”. La patronal presidida per Antoni Cañete espera que el traspàs es faci de forma “eficient i efectiva” i que ajudi a millorar el servei. UGT i CCOO volen formar part de la negociació del traspàs i confien que no afecti negativament la plantilla.